Tekstblad, tijdschrift over tekst & communicatie

Tekstblad, hét tijdschrift over tekst en communicatie. Voor iedereen die professioneel in tekst is geïnteresseerd.

Abonneren? Klik hier.

In het meest recente nummer:

Tekstblad nummer 4 van 2017

Merken die nieuws maken

Lezers worden steeds beter in het vermijden van traditionele advertenties. Nieuwswebsites trachten ditop te lossen met branded content. Is dat zinvol? Simone Krouwer deed onderzoek en ontdekte het TREF-model. 

Zelfcensuur op sociale media

In succesvolle organisaties delen betrokken medewerkers op alle niveaus van de organisatie kennis met elkaar. Maar in de praktijk blijven medewerkers op sociale media vaak stil. Joost Verhoeven zocht naar een verklaring.

Ondertitelen

Een ondertitelaar moet inhoudelijk van alle markten thuis zijn én moet zijn werk uitvoeren binnen strakke technische specificaties. Bram de Jong beschrijft hoe een ondertitelaar zich daarbij soms in vreemde bochten moet wringen.

Waarom goede schrijfintenties vaak sneuvelen

Ambtelijke taal maakt teksten minder goed leesbaar. Terwijl iedereen, de ambtenaar incluis, weet dat heldere taal leesbaarder is. We weten precies hoe het moet. Jargon en clichés vermijden, niet te lange of ingewikkelde zinnen schrijven, de lijdende vorm liefst links laten liggen. Waarom blijkt de praktijk dan toch zo weerbarstig? Vijf inzichten van Jeanine Mies, sinds twintig jaar schrijver en trainer voor de (Rijks)overheid.

Wilt u dit nummer nabestellen?
Of direct een abonnement nemen?