Tekstblad nummer 5 van 2017

Multiscreenen

Welke impact heeft het combineren van media op de verwerking van informatie, zoals tekst? Claire Segijn beschrijft hoe mediaproducenten en tekstprofessionals de ‘opnamecapaciteit’ bij de multiscreener kunnen verhogen.

Vlaams of Nederlands?

Kun je met een (commerciële) tekst in het Standaardnederlands zowel Vlamingen als Nederlanders overtuigen? Wim Van Rompuy laat met sprekende voorbeelden zien dat tekstschrijvers de taalverschillen beter niet kunnen onderschatten.

Geuren en kleuren

De feestdagen staan voor de deur. De wijnen worden ontkurkt, het huis vult zich met geuren. Maar kunnen we smaak- en reuksensaties ook adequaat beschrijven? Dat kan, beweert Ilja Croijmans, als we maar veel met taal oefenen.

De overtuigingskracht van een goed verhaal

‘Een goed verhaal geeft betekenis,’ zegt prof. dr. José Sanders in een gesprek met Edwin Lucas over de kracht van verhalende communicatie. Hoe komt het dat sommige verhalen je iets bijbrengen, en andere niet? Bij welke doelgroepen en doelstellingen kunnen ze werken? Sanders, hoogleraar Narratieve Communicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, onderzoekt hoe je verhalen effectief kunt inzetten in je communicatie. ‘Goede storytelling begint met het luisteren naar andermans verhalen.’

Wilt u dit nummer nabestellen?
Of direct een abonnement nemen?