Gebruik social media neemt toe, terwijl vertrouwen in social media daalt

03-03-2017

Social media gebruik vertrouwenHet bureau Buzzcapture doet jaarlijks onderzoek naar het gebruik van social media. Sommige social media winnen snel aan populariteit, maar er zijn ook verschuivingen gaande in socialmediagebruik. Nog belangrijker echter zijn misschien de laatste berichten over het vertrouwen van burgers in social media. Welke strategieën zijn nodig anno 2017?

Gebruik van social media

Buzzcapture onderzoekt elk jaar het gebruik van social media onder Nederlanders op basis van data uit onderzoek van Newcom. Het blijkt dat WhatsApp en Facebook veruit de meeste gebruikers (respectievelijk 10,9 miljoen en 10,4 miljoen gebruikers) hebben, maar ook social media als Instagram zijn populair onder Nederlanders. Zo heeft Instagram op dit moment 3,2 miljoen gebruikers (in 2015 waren dit 2,1 miljoen maandelijkse gebruikers) en zijn er op Twitter 2,6 miljoen Nederlanders maandelijks actief. Het aantal dagelijkse Twitter-gebruikers is met 10% afgenomen, maar het totale aantal Twitter-gebruikers is niet gedaald. Daarnaast zijn Snapchat (1,9 miljoen bezoekers per maand) en Pinterest (2,4 miljoen gebruikers) populair.

Vertrouwen in social media

Ondanks dat het gebruik van social media onder Nederlanders stijgt, is er ook een negatieve ontwikkeling te zien. Het vertrouwen in social media lijkt namelijk af te nemen. In totaal is 66% van de ondervraagden bang dat hun gegevens worden doorverkocht door het gebruik van social media, 54% is bezorgd over hun gegevens, 57% betwijfelt of social media te vertrouwen zijn en slechts 17% van de ondervraagden heeft heel veel vertrouwen in social media. Deze cijfers zijn zorgwekkend met het oog op de ontwikkeling dat steeds meer bedrijven social media gaan inzetten. Ook uit de Edelman Trust Barometer blijkt dat het vertrouwen in social media met drie punten is gedaald.

Ontwikkelingen in de toekomst

Welke ontwikkelingen zijn er op basis van deze gegevens nodig voor de toekomst van social media? Volgens de Trust Barometer moeten marketeers inspelen op deze veranderingen door op een andere manier naar social media te kijken. Zo zou het nodig zijn om strategieën te onderbouwen met data en om content relevanter te maken voor de juiste doelgroep, bijvoorbeeld door data-analisten te benaderen. Verder benadrukt Trust Barometer het belang van videocontent.

Bron

Communicatie Online