5 tips voor je contentplanning

15-12-2020

ContentplanningAls al je berichten door elkaar gaan lopen en je plots nog wat op sociale media moet posten, dan loopt je contentplanning snel in de soep. Belangrijk is dus om je planning overzichtelijk te houden.

Tip 1: Kies een platform dat voor jou werkt

Heb je nog geen contentplanning? Ga er dan snel een maken! Met een contentplanning houd je niet alleen overzicht, je kan ook een ritme creëren in je planning. Maak een wekelijkse rubriek of een kortlopende serie bijvoorbeeld. De voordelen van een contentplanning zijn eindeloos, maar wat voor platform moet je gebruiken? Dat zal afhangen van jouw soort content. Misschien vind je het ‘kaartenprikbord’ van Trello wel heel fijn, of werkt een Excelbestand voor jou ook prima. Dat hangt er ook vanaf met hoeveel collega’s je content schrijft natuurlijk.

Tip 2: Plan vooruit en laat ruimte voor creativiteit

Belangrijk is wel om vooruit te plannen. Dat kan al voor het hele jaar. Kijk naar belangrijke feestdagen, verjaardagen van belangrijke mensen of andere nationale dagen. Dan heb je een actueel haakje voor je content. Als je je planning dan verder invult met wekelijkse- of maandelijkse rubrieken, dan zal je zien dat je al een heel eind bent.

Wanneer je een jaaroverzicht hebt, plan dan in ieder geval een week of twee vooruit zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat. Kijk dan ook naar de komende maanden en laat je creatieve geest werken: kunnen we in de komende tijd nog wat groots organiseren op onze website?

Tip 3: Maak een taakverdeling

Wanneer je met collega’s of stagiairs werkt, is het belangrijk om te weten wie wat gaat doen. Anders krijg je dubbele berichten of berichten die helemaal niet gemaakt worden. Dat wil je niet. Bij Trello kan je een naam aan een ‘kaartje’ hangen, zodat iedereen weet wie ermee aan de slag gaat. Ook in Excel kan je een kolom toevoegen genaamd ‘verantwoordelijke’. Maak elke week een verdeling met elkaar en zorg dat iedereen zegt wat de status is. Is het af? Ligt het bij de eindredactie? Of is het ingepland voor maandag? Zet dit erbij zodat je collega’s weten wat de stand van zaken is.

Tip 4: Doe dit ook voor je sociale media

Precies zo’n zelfde planning wil je ook voor je sociale media. Als je een Twitter, Facebook en Instagram moet bijhouden, dan raak je ook snel het overzicht kwijt. Maak een ritme met wekelijkse content die voor jou werkt, kies een tijd waarop je altijd post en hou je daaraan. Ook hiervoor werk je vooruit in de planning en maak je een taakverdeling met de collega’s.

Tip 5: Kijk naar wat je in het verleden deed

Evalueren is enorm belangrijk. En met een contentplanning kan je precies zien wat je gedaan hebt. Analyseer welke content het die maand goed gedaan heeft en waarom. Als je elke maand zo’n analyse maakt en toevoegt in een tabblad in Excel, dan kan iedereen daarvan leren. En leuk om te zien dat je werk z’n vruchten afwerpt natuurlijk!