Ook ZOOM-moe? Met deze tips houd je videovergaderingen beter vol

13-10-2020

VideovergaderenSinds het begin van de coronacrisis merkten veel thuiswerkers het: videovergaderingen zijn dodelijk vermoeiend. Nu het ernaar uitziet dat we ook na de crisis veel thuis blijven werken, moet je er toch mee leren omgaan.

We worden ZOOM-moe

Wij mensen zijn namelijk gewend om constant de lichaamstaal van onze gesprekspartner in de gaten te houden. Je hersenen houden zich maar voor een klein gedeelte bezig met de gesproken woorden. De rest van de tijd ben je onbewust bezig met non-verbale communicatie vertalen. Draait je gesprekspartner van je weg of kijkt hij je aan? Speelt hij met z’n pen? Haalt ze adem om je te onderbreken?

Videovergaderingen nemen dit weg: je ziet een collega’s vanaf de schouders, er is vaak een kleine vertraging en de kwaliteit van de webcam kan slecht zijn. Non-verbale communicatie waarnemen en hierop inspelen tijdens een vergadering is dus vrijwel onmogelijk. Je moet je, tegen je natuur in, helemaal focussen op het gesproken woord. Andrew Franklin, assistent professor aan de Virginia’s Norfolk State University, meent dat dit alles bijdraagt aan de vermoeidheid na een videovergadering. “We zijn constant bezig met meerdere activiteiten, zonder dat we ons kunnen concentreren op één specifiek onderdeel,” zegt hij tegen National Geographic.

Hoe houd je het beter vol?

Aangezien we voorlopig nog niet van videovergaderen af zijn, is het belangrijk om het zo dragelijk mogelijk te maken!

Tip 1: Wees kritisch

Voordat je een vergadering toezegt, vraag jezelf af: is het echt nodig? Je hebt behoefte aan contact met collega’s, maar je hoeft niet overal over te vergaderen. Als je driekwartier aan het bijkletsen bent en tien minuten praat over het onderwerp, dan had een e-mail ook kunnen volstaan. Wees eerlijk: ik denk dat een vergadering niet nodig is. Waarschijnlijk zijn je collega’s je ook dankbaar!

Tip 2: Ga niet multitasken

Het is zo verleidelijk: even op je telefoon kijken of nog een mailtje sturen als de rest aan het praten is. Doe het vooral niet. Uit onderzoek van Harvard blijkt dat je wel tot 40% minder productief bent. Je slaat dan toch de helft van het gesprek niet op. Sluit je mail, sociale media en Slack (eigenlijk alles wat geluid kan maken) en zet ook je mobiel op stil.

Tip 3: Zorg dat je jezelf niet kan zien

Het kijken naar verschillende schermpjes waar iedereen op te zien is, is al vermoeiend. Daarbij komt: je ziet jezelf ook. Al snel zit je naar je eigen hoofd te staren om te kijken of je haar wel goed zit. Heel afleidend dus. Zorg daarom ook dat je jezelf niet kan zien zodat je kan focussen op je collega’s.

Tip 4: Neem pauze

Vergeet niet dat de hele dag naar een scherm staren niet gezond is. Neem daarom na een videovergadering een pauze. Zo komen zowel je hersens als ogen weer tot rust. Gebruik het moment eens om de 20-20-2 regel van het Oogfonds uit te voeren. Na 20 minuten beeldschermgebruik, kijk je 20 seconden in de verte en vergeet niet dat je minstens 2 uur per dag buiten moet zijn. Een uitdaging, maar het is het zeker waard!