Zo verzamel je gebruikersfeedback waar je echt iets mee kan

29-09-2020

Google Analytics vertelt je van alles: bounce percentage, conversieratio, time spend on page. Allemaal nuttige informatie, maar al snel zie je door de bomen het bos niet meer. Feedback van je gebruikers laat je inzoomen op specifieke casussen en kan leiden tot nieuwe inzichten. Belangrijk is wel om de goede vragen te stellen!

Vraag 1a: Heb je gevonden wat je zocht?

Als je SEO goed is, komen er veel bezoekers op je site en klikken ze door. Maar kunnen je potentiële klanten wel vinden wat ze zoeken? Wanneer je bezoeker je site wil verlaten, vraag dan als eerste in de survey of hij of zij geslaagd is met de zoekopdracht. Ja of nee. Misschien is de structuur van je website niet duidelijk waardoor klanten een specifieke pagina niet kunnen vinden. Zo kan je veel inkomsten mislopen! Met zo’n enquête ga je op zoek naar dit soort fouten.

Vraag 1b: Zo nee, waar was je naar op zoek?

Als de gebruiker aangeeft dat het niet is gelukt, dan moet je dieper. Waar zit dan het probleem? Door de vraag te stellen ‘Waar was je naar op zoek?’ kom je meer te weten. Misschien kon hij op webpagina X, geen informatie vinden over Y, maar staat Y wel op een andere pagina op de site. Als je deze feedback vaker terugziet, dan weet je dat je actie moet ondernemen.

Vraag 2a: Hoe gemakkelijk vond je het om…?

Dankzij vraag 1 hebben klanten gevonden wat ze zochten. Nu moeten ze nog een aantal stappen doorlopen voordat ze het product of de dienst kopen. Stel op de bedankpagina bijvoorbeeld de vraag: ‘Hoe gemakkelijk vond je het om X actie te voltooien?’. Geef ze een waarde van 1 tot 5, van heel moeilijk naar heel makkelijk.

Vraag 2b: Heb je tips?

Vraag ze daarna om tips. Als klanten aangeven dat ze tien keer moeten klikken voor ze op de betaalpagina zijn, dan moet je wellicht een paar stappen weghalen.

Vraag 3: Wat vind je van deze e-mail?

Nieuwsbrieven geven vaak een grote boost voor je bedrijf. Belangrijk is dus dat mensen ze lezen. Je kan zien hoe vaak je nieuwsbrief is geopend en hoe vaak er is doorgeklikt. Maar vinden lezers hem gebruiksvriendelijk en mooi vormgegeven? Stel dan de vraag ‘Wat vind je van deze e-mail?’. Je bent niet de eerste die dit doet, kijk naar mailings die je in je eigen inbox krijgt om inspiratie op te doen. Begin bijvoorbeeld met een duimpje omhoog of naar beneden. Daarna kan je de gebruiker een cijfer laten geven van 1 tot 10. Als afsluiter vraag je om tips. Met dit stappenplan kan men snel feedback geven en kan jij je nieuwsbrieven verbeteren!

Hoe kun je deze gebruikersinformatie verzamelen?

Gebruik bijvoorbeeld Hotjar om te kijken hoe je website wordt ervaren en Google Forms of Mailchimp voor feedback op je nieuwsbrieven. Kijk op welke manier jij het fijn vindt en ga aan de slag!

gebruikersfeedback