Verleiden op Internet

Verleiden op internet, Aartjan van ErkelCreatief aangekondigd op het world wide web en vormgegeven via social media – maar het is gewoon een boek van papier dat ik in handen heb. In ‘Verleiden op internet’ bespreekt internetcopywriter en schrijftrainer Aartjan van Erkel webpagina’s, webteksten, webformulieren en beeldmateriaal die de intentie hebben om websitebezoekers te overtuigen.Verleiden tot aankoop van een product, verleiden tot het achterlaten van gegevens, overtuigen om iets te bestellen.
Gelukkig gaat hij verder dan de inmiddels obligate schrijfadviezen voor het web voor willekeurige, schrijvende medewerkers van een bedrijf, waar evenzovele boekjes voor zijn verschenen. Hij spreekt juist de gevorderde webschrijver aan die dat allemaal al lang weet en heel andere zorgen heeft; hoe zorg ik dat de website bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen en de bedrijfsresultaten? En: hoe gedraagt de bezoeker zich op juist déze website en wat doe ik daarmee? Het als webschrijver optimaliseren van de conversie -zorgen dat een bezoeker van een website daadwerkelijk klant wordt- is de rode draad van Van Erkel. Eerder schreef hij hierover al in Tekstblad.

 

Van Erkel is sterk geïnspireerd door het boek van Robert Cialdini, Invloed: de zes geheimen van het overtuigen. Volgens Cialdini laten mensen zich door bepaalde soorten informatie sterk beïnvloeden, maar speelt zich dit vooral af in het onbewuste en is het ook vaak irrationeel. Van Erkel geeft vele voorbeelden en waardevolle concrete adviezen hoe je op websites onbewust gedrag van mensen aan kunt spreken; ‘online marketing door tekstschrijvers’ zou een goede ondertitel van het boek zijn geweest.
Elke pagina in het boek oogt als een webpagina: een flinke, enigszins schreeuwende kop, een ondertitel als tagline, veel kleur, veel beeld. Dat maakt elke pagina behoorlijk onrustig, vooral de vele rood op wit-zinnen lijken wel in hoofdletters geschreven, waardoor ik er snel aan voorbijging.
Maar het is ook een bladerboek.Alle hoofdstukken zijn afzonderlijk te lezen, voor- of achteraan beginnen maakt niet uit. Van Erkel verpakt zijn adviezen als tips; een korte inleiding en dan vertelt hij wat je wel en vooral níet moet doen. Het meest blij werd ik van de hoofdstukken over formulieren. Mij vertrouwde denkbeelden, samengebald, zonder al te veel theoretisering daaromheen. Zeer bruikbaar en nuttig in de overleggen met opdrachtgevers en webbouwers. (‘Noem een formulier nooit een formulier.’ ‘Schrijf fluwelen teksten op bedankpagina’s.’ Etcetera.)

Helaas bevat het boek geen index. Juist omdat het een bladerboek is en ik bijvoorbeeld wil weten waar het nou nog meer over formulieren gaat, verwacht ik dat ik daar feilloos naartoe wordt geleid – net zoals een hyperlink dat in een webtekst zou doen. Nu blijf ik maar bladeren, tussen al dat illustratieve maar afleidende beeld op alle pagina’s door.
Ook maakt het boek, anders dan de titel doet vermoeden, niet duidelijk hoe je mensen nog via andere media op internet (social media, mobiele websites, zoekmachines) het beste kunt verleiden; het beperkt zich tot het verleiden op webpagina’s.
Maar dat kún je dan ook als je dit boek uit hebt.

Aartjan van Erkel (2011)
Uitgever van Duuren


€ 19,95,
isbn 9789089650726.

Dit artikel verscheen eerder in Tekstblad nummer 3 van 2011