Artikelen

Persberichten in soorten en maten en hun effecten op de vrije publiciteit

persberichten vrije publiciteitAdviesboeken over persberichten houden weinig rekening met het type persbericht. Ook wetenschappers hebben weinig vergelijkend onderzoek gedaan naar de verschillen. Toch hebben systematische verschillen tussen persberichten invloed op de wijze waarop persberichten vrije publiciteit teweegbrengen, zo toont het onderzoek aan dat Lisa Tromp met gegevens van een vooraanstaand PR-bureau uitvoerde voor haar masterscriptie.

Door Luuk Lagerwerf en Lisa Tromp.

Identificatiemogelijkheden in personeelscampagnes


identificatiemogelijkheden personeelscampagnes TekstbladActuele Nederlandse personeelscampagnes bieden potentiële werknemers veel identificatiemogelijkheden. Zo kunnen we ons herkennen in de portretfoto’s van de huidige werknemers en herkennen we beeldclichés als het vakantiekiekje. Met een simpele vergelijking of een verrassende metafoor wordt de potentiële werknemer geholpen een keuze te maken: wil ik hier wel of niet werken?

Door Marijn de Jong en Bernard Kramer.

Een krachtige of een luie tijger in uw tank?

metaforen advertenties slogans krachtige luie tijger in tankAdvertenties met metaforische slogans en verschillende afbeeldingen worden verschillend begrepen en gewaardeerd, zo blijkt uit onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De inzet van metaforen in advertenties blijkt een zinvolle strategie voor reclamemakers. Deze advertenties worden meer gewaardeerd.

Door Carina Hellings, Charlotte van Hooijdonk en Monique Lamers

De lange weg naar een serieuze leesbaarheidsindex

leesbaarheidsindex leesbaarheid onderzoekDe Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) investeert 2 miljoen euro in negen onderzoeken naar begrijpelijke taal. In
een serie artikelen besteedt Tekstblad aandacht aan dit nieuwe onderzoeksprogramma. In deze aflevering deel 2: over een leesbaarheidsindex voor het Nederlands.

Door Henk Pander Maat.

Lang leve jip-en-janneketaal! En weg met B1

jip-en-janneketaal b1 Tekstblad Peter ZuijdgeestVeel communicatiemedewerkers, tekstschrijvers en schrijftrainers worstelen met taalniveau B1. Het moet ‘B1’ zijn, weten hun opdrachtgevers. Maar wat is B1? Wanneer is een tekst voldoende B1? Wat is het verschil met jip-en-janneketaal? Kortom: hoe maken we de term ‘B1’ zelf begrijpelijk?

Door Peter Zuijdgeest

Effectief communiceren: Henk vertelt over de ziekte van Lyme

Ziekte van Lyme communicatie TekstbladDe Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) investeert 2 miljoen euro in negen onderzoeken naar begrijpelijke taal. In een serie artikelen besteedt Tekstblad aandacht aan dit nieuwe onderzoeksprogramma op het snijvlak van taal en communicatie, maar ook van wetenschap en maatschappij. In deze aflevering deel 6: een kortlopend onderzoek over voorlichting over de ziekte van Lyme voor laaggeletterden.

Door Joyce Karreman en Nienke van Norel.

Wijzer stemmen

Wijzer stemmen Bregje Holleman Naomi Kamoen stemwijzerOp 15 maart 2017 mag u weer gaan stemmen. Steeds meer kiezers bepalen elke verkiezing opnieuw welke partij het beste bij hen past, maar dat wordt lastiger naarmate het aantal partijen groter is en de ideologische scheidslijnen minder helder zijn. Politieke stemhulpen, zoals Stemwijzer en Kieskompas, proberen bij de keuze tussen partijen te helpen. Het idee achter stemhulpen is dat kiezers via een leuk, quiz-achtig instrument worden uitgedaagd om over actuele kwesties na te denken en zichzelf zo ten opzichte van de politieke partijen in die verkiezing te positioneren. Maar bereiken stemhulpen eigenlijk wel díe groepen kiezers die het hardste een stemhulp nodig hebben?

Door Bregje Holleman en Naomi Kamoen.

De zender, de verpakking en de ontvanger


beeldspraak metaforen politiciPolitiek taalgebruik vertelt veel over politici, de politiek en de omstandigheden. Bij de presentatie van zijn regeerakkoord stelde de Nederlandse premier Mark Rutte (VVD) dat er ‘aan elke keukentafel wel rekensommetjes worden gemaakt’. De premier laat zo op beeldende wijze weten voeling te hebben met de alledaagse realiteit van de Nederlandse
burger. Christ’l De Landtsheer fileert voor ons Vlaamse en Nederlandse politieke metaforen.

Door Christ'l De Landtsheer

De naamwoordstijl: niet voor één gat te vangen

Naamwoordstijl Margreet Onrust proefschrift interviewVeel stijladviesboeken beklemtonen het: vermijd de naamwoordstijl! Maar waarom eigenlijk? Is de naamwoordstijl echt zo erg? Of is hij misschien soms juist handig? Margreet Onrust, docent aan de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen, oudmedewerker van Tekstblad, medeauteur van het boek Formuleren (1993), promoveerde op 23 mei 2013 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het proefschrift Vermijd de naamwoordstijl! Een onderzoek naar de houdbaarheid van een schrijfadvies. Luuk Lagerwerf sprak met haar.

De onbedoelde kracht van de ontkenning

ontkenning overtuigen effect‘Hier geen vuil storten’, ‘Laat je niet afleiden’, ‘anti-pestprogramma’… het zijn een paar voorbeelden waarin ongewenst gedrag aan de kaak wordt gesteld, uiteindelijk bedoeld om het gewenste gedrag te stimuleren. Toch heeft de ontkennende formulering vaak een averechts effect.