Artikelen

Sociale media: zelfexpressie en privacy

Social media privacyHet toenemend gebruik van sociale media roept vele vragen op. Hoe zit het met de informatie die we via sociale media delen? Is die van onszelf of mogen anderen daar zomaar gebruik van maken? Het 30e Vlaams Wetenschappelijk Economisch Congres was in zijn geheel aan deze vragen gewijd.

Door Isabel Elst.

De kracht van storytelling: waarom verhalen ons eeuwig verleiden?

storytelling verhalen effectiefOf het nu om journalistiek gaat of om content marketing: overal voeren verhalen de boventoon. Wat is de kracht van storytelling en wat kun je ermee? Is het een hype die weer overwaait, of is het meer?

Door Sigrid van Iersel.

Komkommertje in Zutphen? Ambtenaar verslikt zich in Twitter

Twitter Zutphen fout TekstbladDe gemeente Zutphen stuurde boze twitteraars een brief met het verzoek om meer respect in de communicatie. Een kapitale fout, betoogt Margot van Mulken. Wie kritiek wil pareren, moet zich op hetzelfde podium begeven als de criticus, ofwel van hetzelfde medium gebruikmaken.

Door Margot van Mulken.

Bankbrochures schrijven: een praktisch tekstevaluatiemodel

bankafschriften tekstevaluatiemodelInformatie over bankzaken is vaak ingewikkeld en abstract, maar moet wel voor iedereen toegankelijk zijn. Het doel van een bankbrochure is dan ook tweeledig: de bank wil informatie verstrekken over producten en diensten, maar tegelijkertijd de klant overtuigen om daarvan gebruik te gaan maken. Dit zorgt voor lastige keuzes in het tekstontwerp. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van bankbrochures niet optimaal is (2009, Pander Maat, De Boer en Timmermans). Om de tekstkwaliteit te kunnen verbeteren, schrijft Martine van Huffelen, is een evaluatiemodel ontwikkeld: het EBB-model.

Door Martine van Huffelen.

Leren via YouTube: het ontwerpen van instructievideo's voor softwaretraining

YouTube video-instructies tipsHoe maak je een goede instructievideo? Acht richtlijnen kunnen helpen om gebruikers goed op weg te helpen – beter zelfs dan een papieren handleiding, zo blijkt uit onderzoek.

Door Hans van der Meij en Jan van der Meij.

Tien tekst- en typografietips voor een beter curriculum vitae

Curriculum vitae tips Tekstblad tekstschrijverEen curriculum vitae is een tekst die aan specifieke regels moet voldoen om succes te boeken. Maar wil het de personeelsfunctionaris of selecteur overtuigen, dan is meer nodig dan een foutloze tekst. Suzy Stals, ervaringsdeskundige, geeft handige suggesties om de tekst van het cv te optimaliseren.

Door Suzy Stals.

Writer's block?

Writer's block tips Tekstblad tekstschrijvenHet begrip writer’s block kennen we vooral uit schrijversbiografieën en interviews met literaire auteurs die na jaren van afwezigheid met een nieuw boek in de schijnwerpers staan. Maar het is niet overdreven om te stellen dat iedereen die weleens schrijft een writer’s block kan krijgen. Hoe trek je het schrijfproces in zo’n geval weer vlot?

Door Nico Groen.

'Wat vindt u van deze website?': Gebruikersgerichte evaluatie van de feedbackmethode

Evaluatie van de feedbackmethode van websites TekstbladOp steeds meer websites kom je ze tegen: een feedbackknop of pop-upvenster waarmee bezoekers wordt gevraagd feedback te geven op elementen van de website. Hiermee kunnen organisaties simpel en laagdrempelig feedback verzamelen bij hun doelgroep en hun website evalueren en zonodig aanpassen. Hoewel dit steeds populairder lijkt te worden, weten we eigenlijk nog maar weinig over de opbrengsten. Zijn websitebezoekers wel bereid om hun feedback te delen? En zijn ze in staat om nuttige feedback te geven? Sanne Elling deed onderzoek naar de feedbackmethode in het kader van haar promotieonderzoek naar gebruikersgerichte evaluatiemethoden.

Door Sanne Elling.

Meer mens in je teksten

Schrijfadvies Tekstblad Mark van BogaertZijn schrijfadviezen een keurslijf of bieden ze duidelijkheid over de mogelijkheden? Volgens Mark Van Bogaert worden schrijfadviezen te vaak verkrampt opgevolgd en toegepast. Maar het kan ook anders: schrijf zoals je praat en doe dat scanbaar, voor lezers met weinig tijd.

Door Mark van Bogaert.

Tests met tekstversies: tien frustrerende voorbeelden

tests met tekstversies Met woorden verleidenUit onderzoek blijkt dat lang niet altijd de leukste, creatiefste of meest voor de hand liggende versie van een tekst het beste scoort bij de ontvanger. Zogenoemde splitruntests laten zien dat veel lezers liever de gewoonste envelop, het goedkoopste papier en de irritantste onderwerpregel voor hun neus krijgen.

Door Mark van Bogaert.