Afbeelding
Met deze 5 tips schrijf je een pakkende inleiding
Hoe houd je na een nieuwsgierig makende titel de interesse van de lezer vast? Juist ja, met een pakkende inleiding! Over het algemeen lezen ongeveer 8 van de 10 mensen een titel, maar slechts 2 op de 10 mensen wagen zich vervolgens aan de rest van het artikel. Dat blijkt uit het artikel ‘How to write magnetic headlines’. Met deze 5 tips lukt het je wel om iemand verder te laten lezen.
1. Houd het kort
Zorg ervoor dat meteen duidelijk is waar je tekst over gaat. Probeer dus niet te veel uit te wijden over details, maar kom liever direct to the point in de inleiding. De lezer weet dan meteen wat hij in de tekst kan verwachten en besluit op basis daarvan of hij verder leest. Overigens kan een gedetailleerd verhaal in de inleiding soms wel helpen om de lezer bij de tekst te betrekken, maar over het algemeen is het beter om anekdotes en details in de tweede alinea te zetten.
2. Val met de deur in huis
De eerste zin is misschien wel de belangrijkste zin van de inleiding. Denk maar aan de omgekeerde piramide: over het algemeen staat de belangrijkste informatie vooraan in een tekst. Het is vaak effectief om de inleiding direct te beginnen met een gedurfde stelling, met een vraag aan de lezer of met interessante cijfers. Vraag je lezer bijvoorbeeld “Is bloggen dood?” of presenteer het nog stelliger met “Bloggen is dood”. In beide gevallen raakt de lezer geprikkeld om zijn mening te bepalen en zal de inleiding waarschijnlijk zijn nieuwsgierigheid wekken.
3. Help de lezer
Een inleiding heeft onder andere als functie om voor de lezer de inhoud van de tekst duidelijk te maken. Ook wil de lezer graag weten waarom hij jouw tekst zou moeten lezen. Daarom is het goed om in te spelen op bezwaren die een lezer kan hebben tegen het lezen van jouw tekst en deze te proberen onderuit te halen. Een andere optie is om een belofte te doen aan de lezer. Je maakt dan duidelijk wat de lezer kan bereiken als hij jouw artikel leest.
4. Wees persoonlijk
Zoals gezegd, wil je lezer graag weten waarom juist hij jouw tekst zou moeten lezen. Schroom er daarom niet voor om de lezer in de inleiding al aan te spreken met ‘u’ of ‘je’. Daarmee geef je de lezer het beeld dat de tekst voor hem is geschreven en dat hij er iets mee kan. Wel is het van belang om een weloverwogen keuze te maken tussen ‘je’ en ‘u’. Ga daarom na welke aanspreekvorm het beste bij de lezer, de tekst en de afzender past.
5. Verklap niet direct alle informatie
Een goede manier om iemand te verleiden om verder te lezen, is door slechts een deel van de informatie in de inleiding te delen. Iemand zal dan verder moeten lezen om het antwoord op zijn vragen te krijgen. Een bekend voorbeeld is een aankondiging van belangrijk nieuws. In dat geval kun je in de inleiding misschien beter zeggen “We hebben belangrijk nieuws” in plaats van direct kenbaar te maken dat er een nieuw product op de markt komt.
Genoemde bron in intro
How to write magnetic headlines
Als tekstschrijver of communicatieprofessional op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?
Dan is Tekstblad jouw lijfblad. Want Tekstblad is hét tijdschrift over tekst en communicatie. Van de speeches van Mark Rutte en de nieuwste inzichten in SEO tot de joviale toon waarop bedrijven als Etos en IKEA klanten aanspreken. En het blad wordt gemaakt door communicatiewetenschappers, schrijftrainers en tekstschrijvers. Kortom, onmisbaar voor iedere communicatieprofessional en tekstschrijver.
Eerste jaar meer dan 50% introductiekorting èn een welkomstcadeau bij een abonnement!