Afbeelding

schrijven_voor_het_web.jpg

Vermijd deze 5 veelgemaakte fouten bij schrijven voor het web

schrijven voor het web veelgemaakte fouten tipsSchrijven voor het web is een uitdaging op zich. Opeens komen er SEO-richtlijnen om de hoek kijken en is een conclusie niet altijd meer nodig. Die verschillen met print kunnen het nog knap lastig maken om een goede tekst te schrijven voor het web. Dit artikel geeft inzicht in 5 veelgemaakte fouten, zodat jij deze in het vervolg niet meer hoeft te maken als je schrijft voor het web.

Een zoekterm té vaak gebruiken

De basisrichtlijn van SEO is om een zoekterm meerdere malen in een tekst en in de titel en alt-attributen te laten terugkomen. Sommige schrijvers maken echter de fout om een zoekterm te vaak te gebruiken. Helaas bereiken ze hiermee het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken. Als een zoekterm te vaak in een tekst staat, zorgt dat er namelijk niet voor dat je tekst beter vindbaar is via Google. Sterker nog, Google kan de pagina dan markeren als spam. Ook leest het vaak niet prettig als een schrijver steeds hetzelfde woord gebruikt. Werk daarom liever met synoniemen.

Een onprettige opmaak

Juist op het internet wil het oog ook wat en is het van belang dat een tekst er aantrekkelijk uitziet. Soms hanteren schrijvers dezelfde opmaak als voor teksten op papier, dus lange lappen tekst met weinig tussenkopjes. Een tekst zonder tussenkopjes maakt het echter niet mogelijk voor lezers om scannend te lezen. Probeer daarom niet al te lange alinea’s te gebruiken en elke alinea te voorzien van een tussenkopje wanneer je schrijft voor het web.

Vanuit jezelf denken

Een lezer leest een tekst op het internet vooral omdat hij het gevoel heeft daar zelf iets aan te hebben. Sommige schrijvers of bloggers hebben de neiging om erg uit te wijden over hun eigen ervaring of mening om een tekst persoonlijk te maken. Tot op zekere hoogte kan dit geen kwaad, maar vergeet vooral niet om je in de lezer te verplaatsen en voor de lezer te schrijven in plaats van voor jezelf. Spreek de lezer aan met ‘je’ of ‘u’ en maak al in de inleiding (of beter nog: in de titel) duidelijk waarom de lezer er baat bij heeft om jouw tekst te lezen.

Te lange inleiding en niet to the point schrijven

Het kan interessant zijn om een tekst te beginnen met een persoonlijke anekdote. Daarin schuilt echter het gevaar dat je anekdote te lang is, waardoor je niet snel to the point komt. Bij schrijven voor het web is het echter juist van belang om snel tot de kern van het verhaal te komen. Teksten op het internet worden immers snel gelezen en lezers haken ook eerder af. Gebruik dus bijvoorbeeld bij voorkeur geen spreekwoord of uitdrukking zonder zoekterm als nieuwsgierigmakende titel. Ga dan liever voor duidelijkheid, zodat je lezer en Google direct op de hoogte zijn waar je tekst over gaat.

Geen meta-beschrijving opgeven

De meta-beschrijving is de tekst die Google toont onder de titel van jouw artikel in de zoekresultaten. Deze beschrijving is de ideale gelegenheid om je lezer te verleiden om jouw artikel te bekijken. Een veelgemaakte fout is echter dat schrijvers vergeten om de automatisch gegenereerde meta-beschrijving aan te passen. In dat geval laat Google de eerste paar zinnen van je artikel zien. Het loont daarom om zelf een metabeschrijving op te stellen. Stel de lezer een vraag of wek zijn interesse op een andere manier.