Afbeelding
6 contenttips voor 2021
Een nieuw jaar, dat betekent nieuwe trends! Hoewel niemand helemaal kan voorspellen hoe 2021 gaat verlopen, zetten wij hier 6 tips op een rij waar je hoe dan ook wat aan hebt!
1. Gebruik meerdere kanalen
Nu we nog meer online zijn, komt het belang van meerdere kanalen steeds meer naar voren. Niet alleen hebben klanten meer kans om contact met je te zoeken, je bereikt ook een grotere doelgroep. Wil je meer jongeren bereiken, dan pak je Instagram erbij en kan je je richten op video’s en podcasts. De oudere generatie zijn nog te vinden op Facebook en ook op Twitter kan je een groot netwerk hebben. Het is wel belangrijk om per kanaal te weten wat werkt en wat niet. Als je geen goede en passende content plaatst, dan blijft je doelgroep weg. Het is ook niet erg om de hulp in te schakelen van iemand die het kanaal wel kent!
2. Wees consistent
Consistentie is enorm belangrijk om je doelgroep vast te houden. Niet alleen op je website, maar ook op sociale media. Het algoritme van deze kanalen is tegenwoordig heel slim en leert jouw content kennen. Tenminste, als jij elke keer om dezelfde tijd eenzelfde soort content plaatst. Consistentie is dus key.
3. Gebruik video en podcasts
Het werd net al even genoemd, maar met het gebruik van video’s en podcasts kan je jongeren bereiken. Het mooiste is natuurlijk als je deze content zelf kan maken, maar dat zal niet voor elk bedrijf werken. Toch is het slim om dit te overwegen: een goede videograaf verdient zichzelf weer terug, net als een goede presentator van een podcast. Zie je dat niet zitten? Dan zijn er vaak genoeg video’s of podcasts die je kan embedden om de jongeren te bereiken.
4. Authentieke en persoonlijke boodschap
Ga liever voor een compleet en rond verhaal, dan voor losse blogs en wat berichten op sociale media. De lezer reageert tegenwoordig het beste op een authentieke en persoonlijke boodschap. Waarom zouden ze bij jou komen en niet bij een concurrent? Omdat ze jou hebben leren kennen via je content en het jou gunnen. Stem je verhaal dus af op wie je bent, maar vooral ook op wie je wilt zijn.
5. Hou grip op je sociale media
Het is heel verleidelijk om je sociale media uit handen te geven aan een stagiair die na een half jaar weer weg is. Op Mediaweb zegt marketeer Wilco Verdoold: “Je ziet ze nog steeds weleens, online kanalen die elk half jaar van taal en toon veranderen en in zomer even helemaal stil liggen. Ze worden gevoed door de volgende stagiaire die de verantwoordelijkheid krijgt over de socials en de website. Gelukkig zien nu steeds meer organisaties in dat het een integraal onderdeel is van de complete marketing.”
6. Houd de lezer langer vast
Dat je lezer klikt omdat je een leuke kop hebt, is een eerste stap. Maar nu met de coronacrisis is er meer content dan ooit, dus de concurrentie is moordend. Hoe val je op? Door goede content te maken, die mensen vasthouden. Geef ze het gevoel dat je ze een heel pakket meegeeft. Hoe verhoog je de zogenoemde ‘dwell time’ zodat de lezer je hele bericht leest (en later weer terugkomt voor meer)?
- Video’s en podcasts
- Veel witregels
- Veel tussenkopjes
- Afbeeldingen
- Streamers/quotes
- Kaders
- Polls
Veel succes in 2021!