Artikel - 3 juni 2021
Hoe maak je jouw artikel SEO-proof? Pak deze checklist erbij!
Artikel - 20 mei 2021
Een reclame- of bedrijfsslogan kun je net zo makkelijk ‘tenenkrommend slecht’ als ‘stiekem wel leuk’ noemen. Met een ‘slechte’ slogan kun je bovendien zoveel free publicity krijgen dat het de vraag is of hij wel zo slecht is. Wat maakt een slogan slecht of goed? De initiatiefnemers van Slechteslogans.nl vertellen er meer over.
Artikel - 6 mei 2021
In april 2015 trok communicatiewetenschapper Leo Lentz (Universiteit Utrecht) de aandacht van de media met een jammerklacht over de tenenkrommende taalfouten van studenten. Ze spellen werkwoorden verkeerd en bouwen hun betogen slecht op. Dat kan zo niet langer, vindt hij. Studenten moeten strenger worden beoordeeld. Op verzoek van Tekstblad ging Joy de Jong op onderzoek uit. Zullen de klachten verdwijnen als we taaltoetsen en schrijfcursussen verplicht stellen?
Artikel - 22 april 2021
Veel werkende mensen besteden een groot deel van hun werktijd aan lezen: advies- en andere rapporten, beleidsnota’s, memo’s, vakartikelen, e-mails, offertes enzovoort. Eigenlijk weten we amper hoe ze dat doen; er is weinig onderzoek gedaan naar zakelijk lezen. Samen met twee Groningse CIW-studenten bracht Louise Cornelis daar verandering in. Dat resulteerde in hun MA-scripties. Uit het onderzoek blijkt dat zakelijke lezers zich eigenzinniger gedragen dan ze zeggen. En hoe schrijf je eigenlijk voor dit type lezers?
Artikel - 8 april 2021
Goed notuleren is (tekst)schrijven. Maar er is bijna geen tekstschrijver die het aanbiedt. Wout Sorgdrager traint notulisten, Irene van Hooren notuleerde in tien jaar 500 vergaderingen. Een dubbelinterview over een ondergewaardeerd ambacht.
Artikel - 25 maart 2021
Iedere redacteur krijgt ermee te maken: heb je je best gedaan om een tekst te perfectioneren, blijkt de auteur niet blij te zijn met je ingrepen. Integendeel: hij accepteert geen enkele verbetering en is zelfs boos. Wat ging er fout? En hoe kun je ervoor zorgen dat een auteur je suggesties en correcties wél accepteert?
Artikel - 11 maart 2021
Steeds meer kiezers bepalen elke verkiezing opnieuw welke partij het beste bij hen past, maar dat wordt lastiger naarmate het aantal partijen groter is en de ideologische scheidslijnen minder helder zijn. Politieke stemhulpen, zoals Stemwijzer en Kieskompas, proberen bij de keuze tussen partijen te helpen.
Artikel - 26 januari 2018
Chathulp is niet meer weg te denken uit het Nederlandse werkveld van preventie en hulpverlening. Talloze organisaties bieden een chatservice aan voor informatie en advies over zaken als pesten, opvoeden, verslaving en depressie. Communiceren via chat werkt anders dan via de telefoon of face-to-face (Stommel, Peters, Dekker 2015). Hoewel chathulpverlening veel voordelen biedt, komen er regelmatig communicatieproblemen voor.
Artikel - 20 april 2017
Het toenemend gebruik van sociale media roept vele vragen op. Hoe zit het met de informatie die we via sociale media delen? Is die van onszelf of mogen anderen daar zomaar gebruik van maken? Het 30e Vlaams Wetenschappelijk Economisch Congres was in zijn geheel aan deze vragen gewijd. Door Isabel Elst.
Artikel - 20 april 2017
Of het nu om journalistiek gaat of om content marketing: overal voeren verhalen de boventoon. Wat is de kracht van storytelling en wat kun je ermee? Is het een hype die weer overwaait, of is het meer? Door Sigrid van Iersel.
Artikel - 18 april 2017
De gemeente Zutphen stuurde boze twitteraars een brief met het verzoek om meer respect in de communicatie. Een kapitale fout, betoogt Margot van Mulken. Wie kritiek wil pareren, moet zich op hetzelfde podium begeven als de criticus, ofwel van hetzelfde medium gebruikmaken. Door Margot van Mulken.
Artikel - 17 april 2017
Informatie over bankzaken is vaak ingewikkeld en abstract, maar moet wel voor iedereen toegankelijk zijn. Het doel van een bankbrochure is dan ook tweeledig: de bank wil informatie verstrekken over producten en diensten, maar tegelijkertijd de klant overtuigen om daarvan gebruik te gaan maken.