Artikel - 8 april 2021
Goed notuleren is (tekst)schrijven. Maar er is bijna geen tekstschrijver die het aanbiedt. Wout Sorgdrager traint notulisten, Irene van Hooren notuleerde in tien jaar 500 vergaderingen. Een dubbelinterview over een ondergewaardeerd ambacht.
Artikel - 25 maart 2021
Iedere redacteur krijgt ermee te maken: heb je je best gedaan om een tekst te perfectioneren, blijkt de auteur niet blij te zijn met je ingrepen. Integendeel: hij accepteert geen enkele verbetering en is zelfs boos. Wat ging er fout? En hoe kun je ervoor zorgen dat een auteur je suggesties en correcties wél accepteert?
Artikel - 11 maart 2021
Steeds meer kiezers bepalen elke verkiezing opnieuw welke partij het beste bij hen past, maar dat wordt lastiger naarmate het aantal partijen groter is en de ideologische scheidslijnen minder helder zijn. Politieke stemhulpen, zoals Stemwijzer en Kieskompas, proberen bij de keuze tussen partijen te helpen.
Artikel - 26 januari 2018
Chathulp is niet meer weg te denken uit het Nederlandse werkveld van preventie en hulpverlening. Talloze organisaties bieden een chatservice aan voor informatie en advies over zaken als pesten, opvoeden, verslaving en depressie. Communiceren via chat werkt anders dan via de telefoon of face-to-face (Stommel, Peters, Dekker 2015). Hoewel chathulpverlening veel voordelen biedt, komen er regelmatig communicatieproblemen voor.
Artikel - 20 april 2017
Het toenemend gebruik van sociale media roept vele vragen op. Hoe zit het met de informatie die we via sociale media delen? Is die van onszelf of mogen anderen daar zomaar gebruik van maken? Het 30e Vlaams Wetenschappelijk Economisch Congres was in zijn geheel aan deze vragen gewijd. Door Isabel Elst.
Artikel - 20 april 2017
Of het nu om journalistiek gaat of om content marketing: overal voeren verhalen de boventoon. Wat is de kracht van storytelling en wat kun je ermee? Is het een hype die weer overwaait, of is het meer? Door Sigrid van Iersel.
Artikel - 18 april 2017
De gemeente Zutphen stuurde boze twitteraars een brief met het verzoek om meer respect in de communicatie. Een kapitale fout, betoogt Margot van Mulken. Wie kritiek wil pareren, moet zich op hetzelfde podium begeven als de criticus, ofwel van hetzelfde medium gebruikmaken. Door Margot van Mulken.
Artikel - 17 april 2017
Informatie over bankzaken is vaak ingewikkeld en abstract, maar moet wel voor iedereen toegankelijk zijn. Het doel van een bankbrochure is dan ook tweeledig: de bank wil informatie verstrekken over producten en diensten, maar tegelijkertijd de klant overtuigen om daarvan gebruik te gaan maken.
Artikel - 17 april 2017
Hoe maak je een goede instructievideo? Acht richtlijnen kunnen helpen om gebruikers goed op weg te helpen – beter zelfs dan een papieren handleiding, zo blijkt uit onderzoek. Door Hans van der Meij en Jan van der Meij.
Artikel - 13 april 2017
Een curriculum vitae is een tekst die aan specifieke regels moet voldoen om succes te boeken. Maar wil het de personeelsfunctionaris of selecteur overtuigen, dan is meer nodig dan een foutloze tekst. Suzy Stals, ervaringsdeskundige, geeft handige suggesties om de tekst van het cv te optimaliseren. Door Suzy Stals.
Artikel - 11 april 2017
Het begrip writer’s block kennen we vooral uit schrijversbiografieën en interviews met literaire auteurs die na jaren van afwezigheid met een nieuw boek in de schijnwerpers staan. Maar het is niet overdreven om te stellen dat iedereen die weleens schrijft een writer’s block kan krijgen. Hoe trek je het schrijfproces in zo’n geval weer vlot? Door Nico Groen.
Artikel - 10 april 2017
​​​​​​​Op steeds meer websites kom je ze tegen: een feedbackknop of pop-upvenster waarmee bezoekers wordt gevraagd feedback te geven op elementen van de website. Hiermee kunnen organisaties simpel en laagdrempelig feedback verzamelen bij hun doelgroep en hun website evalueren en zonodig aanpassen.