Artikel - 30 november 2022
Spitsvondige reacties van organisaties op socialemediaberichten van consumenten. Regelmatig komen we zulke webcare-berichten tegen. Maar kunnen organisaties overal een lolletje van maken? Ook van spelfouten? Nee, zo blijkt uit dit onderzoek.
Artikel - 12 april 2022
Marije van den Berg, onderzoeker, adviseur voor het lokaal bestuur en auteur van het boek Stop. Stopstrategie voor organisaties, vraagt zich in haar artikel af waarom ambtenaren niet gewoon stoppen met ingewikkelde taal. Hier noemt ze een aantal redenen waarom dat vaak niet gebeurt. Door Marèse Peters, Tekstbureau Streep
Artikel - 20 december 2021
Hoe geef je de tekstschrijvers autoriteit en hun werk toegevoegde waarde? Door het risico op taalfouten als schrikbeeld neer te zetten? Dan moet er nog wel een plan zijn om ook een positieve boodschap uit te stralen, zo stelt Rob Visser.
Artikel - 9 december 2021
Een reclame- of bedrijfsslogan kun je net zo makkelijk ‘tenenkrommend slecht’ als ‘stiekem wel leuk’ noemen. Met een ‘slechte’ slogan kun je bovendien zoveel free publicity krijgen dat het de vraag is of hij wel zo slecht is. Wat maakt een slogan slecht of goed? De initiatiefnemers van Slechteslogans.nl vertellen er meer over.
Artikel - 23 november 2021
Speechwriting in Theory and Practice is een compacte maar grondige studie naar de duistere kunst van het schrijven van speeches voor anderen. Het boek beschrijft praktijken in de Verenigde Staten én in Europa en behandelt retorische theorie en onderzoek met breedte en diepte.
Artikel - 4 november 2021
Volgens de wet hebben tekstschrijvers copyright op hun werk. Als ze willen, mogen ze dan ook extra geld vragen voor hergebruik van hun schrijfsels. Doen ze dat ook werkelijk? En krijgen ze daar gedoe over? Of zien ze hun werk weleens terug zonder dat hierover afspraken zijn gemaakt?
Artikel - 14 oktober 2021
Of je nu als tekstschrijver een tekst voorlegt aan je opdrachtgever, als student aan je docent, of als wetenschapper aan je beoordelaar: met dit stappenplan maak je er een leerzame ervaring van.
Artikel - 30 september 2021
Veel mensen die feedback geven, komen snel met een oordeel en vragen niet echt door. Hoe doe je het nu echt goed?
Artikel - 2 september 2021
Steeds vaker de overheid wetenschappelijke inzichten in over gedrag en gedragsbeïnvloeding. Of mensen gehoor geven aan je verzoek, is immers geen kwestie van een puur rationele afweging. Allerlei onbewuste processen spelen daarbij een minstens even grote rol.
Artikel - 19 augustus 2021
Welke taalveranderingen zijn tegenwoordig normaal die we zo'n 25 jaar geleden vreemd hadden gevonden?
Artikel - 29 juli 2021
De Belgisch-Nederlandse grens is de Europese versie van de demarcatielijn tussen Noord- en Zuid-Korea. Alleen merkt u er niks van tot u ertegenaan knalt wanneer u met een Vlaming praat. Wim Van Rompuy, Vlaams copywriter, biedt u deze survivalgids aan. Hoe pakt u een Vlaming aan, hoe krijgt u hem aan boord, hoe verkoopt u iets aan hem?
Artikel - 15 juli 2021
Emoji’s vormen een beeldtaal die universeel gebruikt wordt. De symbolenset staat standaard geïnstalleerd op telefoons over de hele wereld en mensen over de hele wereld willen er gebruik van maken. Lilian Stolk over de geschiedenis van een toetsenbordfenomeen.