Tekstblad, hét tijdschrift over tekst en communicatie. Voor iedereen die professioneel in tekst is geïnteresseerd.

Abonneren? Klik hier.

In het meest recente nummer:

Tekstblad nummer 4 van 2023

Cover 4 2023

Unboxing-video’s uitgepakt

Door ANNEMARIE NANNE en INI VANWESENBEECK

Gedragsbeïnvloeding met video’s; vloggers op YouTube weten hier wel raad mee. In het immens populaire genre van ‘unboxing-video’s’ komen verschillende strategieën voor die invloed kunnen hebben op hoe video’s worden verwerkt door volwassenen en kinderen. Wat kunnen tekstprofessionals hiervan leren?

Influencermarketing – over de ethische kant van jongerenbeïnvloeding

Door LISELOT HUDDERS en IRIS VAN DEN BOEZEM

Richt je reclame zich op kinderen en jongeren? Dan krijg je te maken met een flinke kast vol restricties. Voor social media – een plek waar juist veel jonge mensen actief zijn – is die bescherming er nauwelijks. Influencers hebben daardoor vrij spel. Tekstschrijver Iris van den Boezem gaat in gesprek met communicatiewetenschapper Liselot Hudders over de ethische kant van dit verhaal en over de rol van ouders, overheid én communicatieprofessionals.

Tien tips voor een succesvol whitepaper

Met een whitepaper laat je als organisatie zien dat je kennis van zaken hebt, het straalt autoriteit uit. Het is ook dé manier om in contact te komen met potentiële klanten. Je geeft namelijk gratis kennis weg, eventueel in ruil voor contactgegevens. Het document moet dan wel relevante informatie bieden en niet (te) commercieel zijn. Hoe doe je dat? Tien tips van Deborah Morrone, tot voor kort teamlead content house bij Frankwatching.

Teksten met ruggengraat. Waarom een heldere tekststructuur cruciaal is

Door Suzanne Bogaerds-Hazenberg en Jacqueline Evers-Vermeul

“Er zat kop noch staart aan dat verhaal!” Als lezers dat over je tekst zeggen, is de kans klein dat je kernboodschap is overgekomen. Dit onderstreept de noodzaak van teksten met een stevig ‘skelet’. Oftewel, een duidelijke tekststructuur. Maar wat is tekststructuur precies? Waarom is een heldere opbouw belangrijk voor de lezer? En misschien wel de hamvraag: hoe schrijf je teksten met een stevige ruggengraat?

Kijk als schrijfcoach níet naar de tekst

Door TON VOGELS

Een schrijfcoach zit op zijn handen, terwijl een schrijftrainer ze laat wapperen. Dolf Weverink coachte én trainde duizenden mensen om beter te schrijven. Zijn ervaringen deelt hij in een boek vol praktische tips: “Stop iedere training zes minuten te vroeg.”

Gedragsinterventie: ‘Stop met bankhangen’

Hoe laat je mensen switchen van bank, zodat met hun geld geen foute zaken worden gefinancierd? Vaak blijf je uit gewoonte hangen bij je huidige bank. De Issue Killers bedachten de campagne ‘Stop met bankhangen’. Het aantal inschrijvingen bij bijvoorbeeld ASN nam toe.

LINDA NOUAR ontwikkelde deze campagne samen met collega-trainees Mees, Timo, Sanne en Michael, en onafhankelijk van de banken

Het weten-schat: interactieve verhalen

Door RENSKE VAN ENSCHOT en KARIN FIKKERS

Zelf ingewikkelde en (helaas) vaak ontoegankelijke publicaties uitpluizen om op de hoogte te blijven van wetenschappelijke inzichten? Tekstblad zet voor jou vier recente wetenschappelijke publicaties, toegepast op de schrijfpraktijk, in het schap. Deze keer: interactieve verhalen.