Afbeelding

Twee vrouwen nemen een podcast op

Afbeelding: Pexels

Aantal luisteraars podcasts daalt, meer mensen betalen voor podcast

Uit de achtste meting van de Markteffect Podcast Monitor in november 2022 blijkt dat het aantal luisteraars van podcasts is gedaald van 49% naar 46% ten opzichte van mei 2022. Ondertussen is het aantal mensen dat betaalde voor een podcast omhoog gegaan, en is de bereidheid om te betalen gestegen.

Aantal luisteraars daalt

Hoewel het aantal respondenten dat aangaf naar podcasts te luisteren daalde, is de demografie van luisteraars niet veranderd. De meeste luisteraars zijn hoogopgeleiden, jongeren tot en met 34 jaar en studenten. Michael Petit, de Manager Marketing bij onderzoeksbureau Markteffect weet dit te verklaren:’Als we goed naar de resultaten kijken, kunnen we concluderen dat ‘het nieuwe’ er wel vanaf is. Waar het aantal podcasts de afgelopen jaren explosief steeg – net als het aantal luisteraars – zien we dat men inmiddels steeds bewuster kiest waar men naar luistert. Het is daarmee echt een volwassen onderdeel geworden in de mediamix van veel bedrijven. Mensen die de podcast geprobeerd hebben maar het niet echt iets vonden, lijken weer te zijn afgehaakt. Het totaal aantal luisteraars daalt dus licht, maar er blijft een grote groep fanatiekelingen over.’’

Betaalbereidheid

Uit het onderzoek bleek dat 21% van de respondenten bereid was om te betalen voor een podcast. Daarnaast is het aantal mensen dat betaalde voor een podcast gestegen van 8% naar 12%. Het kan dus zomaar groeien tot een zeer lucratieve business.

Plannen om zelf een podcast op te nemen? Lees hier een artikel van Maria Punch van BNR over hoe je je eigen podcast regisseert.

Een schema van Markteffect met data over de meting

Afbeelding: Markteffect, de resultaten van de 8e Podcast Monitor