Afbeelding

dagmar_valerie.jpg

Blogger Dagmar Valerie over succesvol bloggen

Dagmar Valerie interview succesvol bloggen tipsDagmar Valerie is misschien wel een van de meest enthousiaste en positieve bloggers die ik ken. Inmiddels staan er 388 pagina’s met de meest uiteenlopende artikelen op haar succesvolle blog By Dagmar Valerie. Als kers op de taart schreef ze vorig jaar zelfs een eigen boek: Liever met Lef. En dat alles naast haar baan als marketeer, waarvoor ze ook graag met taal en tekst bezig is. Dagmar was dus de uitgelezen persoon om een paar vragen voor te leggen. Want succesvol bloggen, hoe doe je dat nu eigenlijk?

Je hebt al een paar jaar een succesvolle blog: By Dagmar Valerie. Hoe ben je ooit op het idee gekomen om te gaan bloggen?

“Wat een eer om zo’n mooi compliment te mogen ontvangen, heel erg bedankt! Het idee om te beginnen met bloggen ontstond eigenlijk erg spontaan en op een speciale manier. Voor mijn studie ‘Schrijven & Redigeren’ kregen we de opdracht mee om te publiceren. Denk hierbij aan tijdschriften, maar ook online uitingen. Toen mocht ik na een inspirerende zoektocht als freelancer schrijven voor uiteenlopende online platforms, maar ik kreeg ook lezeressen die specifiek mijn teksten wilden lezen. Omdat zij van website naar website moesten klikken om bij mijn artikelen te kunnen komen, vroegen zij mij of ik het niet kon verzamelen op een eigen website. Zodoende is mijn blog By Dagmar Valerie ontstaan waar ik ook de ruimte had om meer artikelen te schrijven en waar ik mijn inspiratie op kwijt kon. Nog elke dag beleef ik er ontzettend veel plezier aan.”

Ook heb je onlangs het boek ‘Liever met Lef’ geschreven. Waarin verschilt het schrijven van een boek van het schrijven van artikelen voor je blog?

Liever met Lef boek Dagmar Valerie“Het grootste verschil is dat een boek een tastbaar product – en daarmee blijvend – is. Eenmaal gedrukt, is er geen weg meer terug en kan je niet op de backspace-knop klikken om iets te wissen. Aanpassingen in een blogartikel kan je nog wel elke dag doorvoeren, als er iets niet helemaal goed staat. Daardoor vond ik het een extra bijzonder proces, maar ik ben heel erg blij en trots dat Liever met lef is verschenen en er zoveel lovende recensies op zijn gekomen. Echt een onvergetelijke mijlpaal.”

Je bent zelf werkzaam als marketeer. In hoeverre komt je marketingkennis ook van pas bij bloggen?

“Ik ben als blogger vooral volop aan het genieten van de interactie met lezeressen, heerlijk aan het schrijven en fotograferen, maar ook aan het oriënteren welke informatie ik eigenlijk online zou willen delen. Als marketeer ben je continu aan het zoeken naar mogelijkheden en kanalen om het bereik van product of merk X optimaal te benutten en te vergroten. Die kennis kun je ook voor blogs toepassen. Bovendien staan mijn ogen en oren altijd open voor mijn functie als marketeer om in te spelen op vragen uit de markt en in te haken op innovatieve activiteiten. Ik denk dat deze wisselwerking het plezier voor zowel mijn functie als marketeer als het zijn van blogger enorm vergroot. Mijn passie voor deze twee geweldige ‘vakken’ blijft alleen maar groeien.”

Je hebt ook weleens samenwerkingen met bedrijven of pr-bureaus. Heb je tips voor beginnende bloggers hoe zij dit soort samenwerkingen toch leuk kunnen maken voor hun bezoekers?

“Mijn tip om je blog in het algemeen leuk te kunnen maken voor de lezeressen is door je artikelen altijd dicht bij jezelf te houden. Schrijf vanuit je hart, want alleen dan kun je ook andere harten raken. En dit geldt eigenlijk voor elk artikel dat je publiceert. Of het nu een samenwerking is of niet; maak voor samenwerkingen alsjeblieft geen uitzondering en creëer ook dan content die bij jou en de doelgroep past. Doe het met liefde… of doe het helemaal niet!”

Over het algemeen geldt dat YouTube en social media steeds populairder worden voor bloggers. Heb jij tips voor andere bloggers hoe zij het goed kunnen aanpakken met hun social media?

“Goede vraag! Ik denk dat ik een klein beetje overlap heb met mijn antwoord hierboven, maar ook socialmediakanalen moet je vullen op een passende manier die goed voelt voor jou. Voelt het niet oké om te snapchatten of op YouTube filmpjes te plaatsen? Doe het dan liever niet en focus je op Facebook of Twitter. Kies vooral het kanaal uit waar je je lekker bij voelt en waarvan je denkt: hier heb ik zelf echt wat mee. Instagram bijvoorbeeld is natuurlijk een heerlijk medium als je dol bent op fotografie. Facebook is ideaal om linkjes door te plaatsen en inspirerende quotes/afbeeldingen te publiceren. Twitter is lekker vlot, maar iets beperkter vanwege de hoeveelheid tekens die je er kwijt kunt… Ga voor het kanaal wat past bij jou én de doelgroep. Want zit hij/zij hier ook? En vergeet niet regelmatig een update te plaatsen :)”

Heb je nog tips voor beginnende bloggers hoe ze van hun blog een succes kunnen maken?

“Geniet van het hele proces, want dat voelen jouw lezeressen aan. Of je nu foto’s maakt, lekker aan het schrijven bent, inspiratie aan het zoeken bent, je notitieboekje volschrijft met leuke hersenspinsels: bloggen is een feestje en ik hoop dat je er volop van kunt genieten. Enjoy!”

De vragen in dit interview zijn gesteld door Romy Veul, stagiaire op de webredactie van Tekstblad en zelf ook blogger.