Afbeelding

Letters op een stapel

Foto: Pexels

De beste tips voor het schrijven van een slogan

Je kent een goede slogan als je hem hoort: het is pakkend, gedenkwaardig en slim. Een goede bedrijfsslogan blijft hangen lang nadat de advertentie, het bericht op de sociale media of de webpagina is verdwenen, en helpt de verbinding tussen een merk en de producten en diensten die het aanbiedt te versterken. Maar een slogan schrijven is een heel andere oefening. Als je een slogan voor je bedrijf overweegt dan is het slim om de onderstaande tips toe te passen!

Kies een richting

Sommige bedrijven willen misschien een grappige slogan bedenken, terwijl anderen een serieuzere emotie willen oproepen. Misschien wil je op een directe manier over je aanbod praten, terwijl andere slogans zich misschien richten op wat klanten zullen ervaren bij het gebruik van het product of de dienst van het bedrijf. Weten welke kant je op wilt, geeft vorm aan het hele proces door je ideeën te ordenen en verankerd te houden in een centraal thema. Dit helpt je ook om opties uit te sluiten die mogelijk niet aan je gewenste criteria voldoen. 

Ga voor beknopt

Het is misschien verleidelijk om alles wat je doet in één keer uit te leggen, maar dat is niet realistisch of haalbaar. Probeer je opties juist te beperken tot je sterkste punten, topverkopers of grootste onderscheidende waarden. Dit kan te maken hebben met het product of de dienst die je aanbiedt, je bedrijfswaarden of de klantervaring die je aanbiedt. De algemene vuistregel is niet meer dan acht woorden kan een slogan geweldig zijn als hij deze limiet overschrijdt. Zorg er ook voor dat je je woorden verstandig kiest!

Wees anders

Net zoals succesvolle slogans nauw verbonden zijn met hun bedrijf, raken veel van hen ook nauw verbonden met de algemene industrie. Omdat "A diamond is forever" zo verbonden is met de juwelenindustrie, zou elke gelijkaardige slogan simpelweg gezien worden als een namaak van die slogan. "A chain is forever" zou niet effectief zijn omdat het te veel lijkt op zo'n beroemde slogan.

Houd het simpel

De beste slogans vinden plaats in seconden. Hoe eenvoudiger de slogan, hoe groter de kans dat hij blijft hangen. Kies voor kortere woorden, gemakkelijk te verteren zinnen en creatieve woordspelingen die snel worden begrepen zonder dat extra uitleg nodig is. Het uitleggen van de slogan verslaat immers het doel van de slogan, dit moet je dus absoluut zien te voorkomen. Zorg er daarom voor dat je het simpel houdt, ook bij het afsluiten van je verzekering auto.

Ga niet te kort

Ja, beknoptheid heeft de voorkeur bij het schrijven van je slogan, maar een slogan van één woord of zelfs een slogan van twee woorden kan te kort zijn om een significant effect op je klanten te hebben. Hoewel dit geen make-or-break-regel is, komt het zelden voor dat een slogan effectief kan zijn als deze te kort is om alles wat je bedrijf te bieden heeft goed te omvatten. Maak dus gebruik van de ruimte die je hebt bij het schrijven van je slogan.