Afbeelding
Instagram voor een bedrijf: zo doe je het!
Instagram maakte in Nederland in 2021 een groei door van 11%, wat betekent dat er nu zo’n 6,6 miljoen gebruikers op het platform zitten. Vier miljoen daarvan scrollen en klikken dagelijks door de Instafoto’s en Stories. Een goede reden dus voor bedrijven om in te zetten op Instagram. Mocht je vaker sociale media teksten schrijven voor bedrijven of proberen je eigen tekstbedrijf te boosten via Instagram, dan kunnen deze tips je zeker helpen. We lopen door alle aspecten van het platform heen.
1. De Instagrampagina
Als je de Instagrampagina aanmaakt, is het belangrijk om te kiezen voor een bedrijfsprofiel. Daarnaast heb je op deze pagina nog meer opties zoals statistieken bekijken, adverteren en je kan aanvullende adresgegevens delen met je volgers. Heb je al een persoonlijke pagina aangemaakt? Geen stress, je kan dan nog steeds overschakelen naar een bedrijfsaccount.
- Gebruik steekwoorden in de omschrijving. Zeg kort wat het bedrijf is, wat het doet en eventueel waar het gevestigd is. Als mensen dan zoeken op ‘tekstschrijver Utrecht’ is de kans groter dat ze bij jou uitkomen.
- Gebruik hetzelfde logo als op de website. Herkenning is erg belangrijk.
- Gebruik de ‘link in bio’. In je omschrijving kan je ook een link plaatsen. Maak een pagina aan op je website waar je informatie onder kan hangen die je op Instagram deelt. Kies bijvoorbeeld voor [site]/linkinbio of [site]/instagram. Zo hoef je de link in bio niet steeds handmatig te veranderen en kan je in je post zeggen dat men meer kan lezen via de link in bio. Je kan ook kiezen voor een Linktree.
2. De onderwerpen op Instagram
Welke onderwerpen je aansnijdt zijn natuurlijk afhankelijk van wat je bedrijf doet. Het liefst deel je onderwerpen die zich lenen voor beeld.
- Denk breed. Deel foto’s van klanten die je product gebruiken, reviews, video’s, tips en sneakpreviews.
- Plan posts in. Via de Creator Studio kan je Instagramposts inplannen als je de pagina gekoppeld hebt aan een Facebookprofiel.
- Maak een contentplanning. En hou hierbij rekening met actualiteiten en feestdagen. Dat geeft je houvast om op in te springen. Online zijn vele contentplanningen te vinden die je gratis kan downloaden.
3. De foto’s op Instagram
Instagram is natuurlijk een fotoplatform, waar foto’s van hoge kwaliteit worden verwacht. Neem dus niet zomaar een foto, maar zorg voor een goede compositie en een knallend beeld.
- Besteed een middag aan foto’s maken. Zo heb je een archief als je een keer geen inhakers of andere leuke content hebt.
- Zorg dat je een herkenbare stijl hebt. Kies altijd voor hetzelfde filter, gebruik een specifieke vormgeving of wissel steeds dezelfde posts af zodat je pagina er mooi uitziet.
4. De tekstcaption bij de Instafoto’s
Foto’s zijn belangrijk, maar onderschat het effect van goede tekstcaptions niet, blijkt uit onderzoek van Ini Vanwesenbeeck. In de wetenschappelijke studies rond influencermarketing ontbreekt alleen een overzicht van welke taalkundige elementen van belang zijn om de effectiviteit van een (gesponsorde) Instagrampost te optimaliseren. Dit is een gemiste kans, omdat de juiste combinatie van visuele en tekstuele informatie voor meer overtuiging en aandacht bij de volgers kan zorgen. Ondanks dat de ideale formule voor de perfecte caption dus nog niet bestaat, geven verschillende wetenschappelijke onderzoeken wel een indicatie van aspecten die van belang kunnen zijn voor de tekst.
In het komende nummer van Tekstblad deelt ze tips op basis van verschillende onderzoeken. Wil jij ook een ijzersterke tekst schrijven op Instagram? Meld je aan voor dinsdag 19 april 23:59 u., en ontvang het nummer thuis!
5. De Instagram Stories
Stories staan boven in de app en worden een steeds groter onderdeel van Instagram. Vergeet deze functie dus zeker niet! Je kan er tegenwoordig veel mee: Stories of links delen, vragen om de mening van je volger, een pol houden of aftellen tot een belangrijk moment. Na 24 uur verdwijnt je Story.
6. De interactie
Ga ook echt de interactie aan met bezoekers van je pagina. De Stories is hier een fijne tool voor, maar er zijn meer opties.
- Reageer actief. Niet alleen op chatberichten, maar ook op reacties onder je posts.
- Reageer op anderen. Volg belangrijke spelers in het veld en reageer op jouw partners. Zij zullen ook sneller op jouw berichten reageren.