Afbeelding

Google

Trending topics gebruiken voor content? 3 tips voordat je begint met schrijven!

Google Trends is een makkelijke tool voor elke content creator. Het is geheel gratis én je krijgt een beeld van het zoekgedrag van je potentiële lezer. Toch zijn er een paar dingen om op te letten voordat je een trending topic onder handen neemt voor een leuk artikel op je site. 

1.    Loop je achter de feiten aan?

Wanneer een onderwerp trending topic wordt in Google heeft dit vaak een oorzaak. Groot nieuws, een lastige puzzel in de krant of nieuw boek dat uitkomt, het kan allemaal een reden zijn voor mensen om te googelen. Wanneer je op je website schrijft over bekende Nederlandse auteurs en Ilja Leonard Pfeijffer is op televisie, dan kan je ervan uitgaan dat kijkers hem gaan op zoeken op internet. Een uitgelezen kans voor jou als content creator om een mooi artikel te schrijven. Maar als je de week na de uitzending nog een artikel schrijft, dan ben je waarschijnlijk te laat. Kijk dus altijd of je een oorzaak kan vinden van de trending topic. Dit helpt bij de beslissing of je er nog tijd aan gaat besteden of niet. 

2.    Heb je tijd?

Over tijd gesproken: heb je überhaupt wel tijd om het artikel te schrijven? Als je de trend volgt, dan heb je dus kans dat je artikel veel bekeken gaat worden. Je moet het dus goed doen! Taalkundig moet het kloppen, de invalshoek moet sterk zijn (daar later meer over) en je moet aandacht hebben voor de SEO. Heel kort door de bocht: heb je geen tijd, dan kan je het artikel deze keer beter laten zitten. 

3.    Heb je een goede invalshoek? 

Je loopt niet achter de feiten aan én je hebt tijd om een mooi artikel te schrijven. Fijn! Dan komen we aan bij de invalshoek. Om bij het voorbeeld van Ilja Leonard Pfeijffer te blijven: het nieuws dat hij op televisie komt, hebben andere websites vast ook gebracht. Hoeveel kijkers het programma trok, zal naderhand ook wel bekend worden. Als je één van velen bent met dezelfde content, dan spring je er niet uit. Denk dus na over een nieuwe invalshoek:

Wat wil je lezer?

Probeer dicht bij jouw website te blijven. Wat zou je lezer willen weten over dit onderwerp? Een achtergrondverhaal over het leven van de schrijver? Of meer informatie over zijn boeken? 

Wat wil je bereiken?

Je lezers boeien is belangrijk, maar wellicht zie je de mogelijkheid om nieuwe zielen te winnen met dit onderwerp. Dan mag je best groot inzetten en proberen zo goed mogelijk te scoren in Google zodat je meegaat op de golf van de trending topic. Zolang je maar het doel goed voor ogen hebt, weet je hoe je het artikel moet schrijven. 

Kan het tijdloos?

Denk ook na over de toekomst. Kan je het verhaal tijdloos maken? Wanneer jij zo’n goed achtergrondverhaal schrijft zonder dat aan het nieuws te hangen, dan heb je kans dat het artikel omhoogkomt elke keer dat Ilja Leonard Pfeijffer in de belangstelling staat. Zo ben je voorbereid op de volgende trending topic!