Afbeelding

IKEA

Foto: Alexander Isreb via Pexels

UPPERCASE of lowercase? De keuze heeft invloed op de perceptie van de consument

Gemiddeld gezien kiezen bedrijven ervoor om hun naam te schrijven in een combinatie van UPPERCASE en lowercase, maar sommige merken kiezen voor een andere strategie. We kennen allemaal bedrijfsnamen (en logo’s) zoals IKEA en adidas, waarbij de ene kiest voor alleen uppercase en de ander voor lowercase. Deze keuze kan invloed hebben op hoe we denken over een merk of product. 

Mannelijk of vrouwelijk

We krijgen vaak een eerste indruk van een merk bij het zien van de naam in het logo. Volgens Sam Maglio, professor aan de Universiteit van Toronto, heeft deze tekst invloed op onze eerste houding tegenover het merk. Samen met Aekyoung Kim, die verbonden is aan de Universiteit van Sydney, onderzocht hij hoe deze beïnvloeding precies in z’n werk gaat. Na het doen van vier experimenten kon een link gelegd worden tussen het gebruik van lowercase letters en vrouwelijkheid. Andersom was een link te zien tussen uppercase en mannelijkheid.

Maglio vertelt: “We zijn erachter gekomen dat producten gericht op vrouwen op een positieve manier worden bekeken wanneer ze gepresenteerd werden in lowercase, terwijl uppercase positief uitpakte voor producten voor mannen.”

Deze effecten hielden ook stand wanneer de logo’s werden laten zien in verschillende lettertypegroottes. De grootte van de letters had weinig effect op de genderperceptie, terwijl het wisselen tussen upper- en lowercase letter dat wel deed.  

Kansen voor marketing

Volgens Maglio kunnen marketeers hier gebruik van maken zodat de klant eerder een associatie maakt bij het zien van een logo. Als je bijvoorbeeld parfum voor vrouwen verkoopt, dan kan een logo met lowercase letters meer passen bij jouw potentiële klanten. Andersom werkt het ook: verkoop je aftershave voor mannen, kies dan eerder voor uppercase letters. 

Bron: Phys.org