Afbeelding
Aleksandar Pasaric via Pexels
Zet je banaan vooraan – goede online teksten schrijven
Wil je graag blogger worden of tekstschrijver? Dan is het belangrijk de regels van de online wereld te kennen. Merel Roze was één van de eerste bloggers van Nederland. In haar boek ‘’De regels van Roze’’ legt Roze uit hoe je betere online teksten kunt schrijven. Hier zijn een paar handige tips om je online teksten te verbeteren.
Door Maral Qasemi
Roze vergelijkt haar online lezers met ongeduldige aapjes. Als je hun aandacht vast wil houden, moet je de informatie delen waar ze naar op zoek zijn. Dat noemt ze de banaan. Volgens haar komen veel beginnende schrijvers bij de laatste zin pas met de banaan, en schrijven ze een veel te lange intro. De aapjes kunnen daar niet op wachten. De banaan zal je aan het begin van de intro moeten geven.
De vijfsecondenregel
Deze regel wordt op verschillende vlakken toegepast. In de psychologie word je verteld om jezelf vijf seconden te geven om wel of geen actie te ondernemen. In die tijd beslis je met je onderbuik, want dan heeft ratio geen tegenargumenten kunnen bedenken. In de gezondheid en wetenschap is er zelfs een mythe over deze regel. Zo zou voedsel dat binnen vijf seconden opgeraapt wordt, nog opgegeten kunnen worden. Ook Roze maakt gebruik van de regel, maar dan in de wereld van online teksten. Deze regel luidt dat de lezer binnen 5 seconden het doel van de tekst zou moeten kunnen halen. Daarom is het van belang dat je als schrijver dit in de intro al duidelijk maakt. Zij raadt aan om intro’s niet langer dan 40 woorden te maken. Volgens haar is de eerste zin de allerbelangrijkste, omdat de kans dat de eerste zin gelezen wordt, veel groter is dan de rest van de zinnen. Het is dus belangrijk dat je hier veel aandacht aan besteedt.
Volgens Roze moet je vragen stellen als: wat wil de lezer? Als voorbeeld benoemt ze het volgende:
Biep biep biep, je kent het wel, dat geluid als de batterijen van de rookmelder bijna op zijn.
Deze eerste zin doet het goed, omdat het herkenbaar is. De lezers weten direct wat ze kunnen verwachten, namelijk een tekst over rookmelders.
Ook deelt Roze het belang van goede koppen. Jouw kop moet opvallen in een zee aan informatie. Het belangrijkste is dat de kop gericht is op de behoefte van de lezer, emoties oproept en de nieuwsgierigheid prikkelt.
Voorbeelden van goede koppen zijn:
‘’Geheimen voor succesvolle ondernemers (onthuld door Top CEO’s!)’’
Deze kop maakt nieuwsgierig en geeft een goed beeld waar de tekst over gaat. De haakjes trekken aandacht en maken interessanter. Het is net alsof de kop een klein geheimpje onthuld. Alsof het vertelt: De top CEO’s delen hun geheimen, hier moet je op klikken!
Of
Slaapproblemen? Dit kan de mogelijke oorzaak zijn
De vraag-antwoordkop doet het ook goed. Je wordt als lezer direct betrokken bij het onderwerp. Mensen zijn van nature geprogrammeerd om vragen te beantwoorden, daarom trekt deze kop de aandacht.
Of
Boost je productiviteit: 10 eenvoudige tips om meer gedaan te krijgen
De dubbelepuntkop doet het goed. Deze functioneert als een soort overgang, waardoor de lezer weet waar hij/zij aan toe is. Mensen die hun productiviteit een boost willen geven, zullen natuurlijk in hun nieuwsgierigheid geprikkeld worden naar de 10 eenvoudige tips.
Het is de bedoeling dat de lezer op jouw pagina blijft. Het is overigens niet erg om lange teksten te schrijven, zolang je de lezer maar overtuigt dat jouw tekst interessant genoeg is om te blijven.