Afbeelding

Tekst

Foto via Pexels

Foutje in tekst: wie is er aansprakelijk voor de gevolgen?

Ook de meest doorgewinterde tekstschrijvers maken soms eens een foutje. Gaat het om een vergeten lettertje of een dt-foutje? Dan is er vaak geen man overboord. Maar wat als de gevolgen van zo’n slordigheidje wél groot zijn en je opdrachtgever hierdoor in de problemen komt? Wie is er dan aansprakelijk voor de gevolgen? In dit artikel vertellen we je alles wat je hierover moet weten.

Financiële schade door schrijffout

Of het nou komt door een zoveelste gebroken nacht, de afleidende verbouwing van je buren of simpelweg een moment van onoplettendheid: een foutje kan er zomaar doorheen slippen. Vaak is dit niet zo’n probleem of wordt het zelfs niet eens opgemerkt. Maar in sommige gevallen kan het ook voor grote problemen zorgen. Voorbeelden van zo’n situatie:

  • Verkeerde prijsinformatie: Schrijf je webshop teksten of brochures? Als je hier verkeerde prijzen noemt, kan dit je opdrachtgever al snel veel geld kosten. Bijvoorbeeld wanneer deze door jou hun producten voor een veel te lage prijs verkopen.
  • Verkeerde datum: Stel je schrijft een nieuwsbrief voor een groot evenement in jouw buurt. In de tekst vermeld je 14 mei in plaats van 24 mei. Het gevolg? Honderden mensen staan op de verkeerde dag voor de deur, wat leidt tot terugbetalingen en ontevreden bezoekers.
  • Fout in een contract: Je redigeert een huurcontract en zet per ongeluk dat de huurprijs ‘inclusief’ servicekosten is, terwijl dit ‘exclusief’ moet zijn. De huurder beroept zich op de tekst en de verhuurder loopt hierdoor jaarlijks duizenden euro’s mis.
  • Verkeerde productbeschrijving: Voor een webshop schrijf je over een elektrische fiets en vermeldt dat de accu 80 km meegaat, terwijl dit in werkelijkheid maar 40 km is. Klanten dienen massaal klachten en retouren in, waardoor je opdrachtgever financieel verlies lijdt.

Zelfs een kleine onoplettendheid kan grote gevolgen hebben. Eén verkeerd woord, cijfer of datum kan je opdrachtgever onnodig veel geld kosten.

Wie is er aansprakelijk?

Werk je in loondienst? In principe ben je dan niet persoonlijk aansprakelijk voor fouten die je tijdens het werk maakt. Als het gaat om een normale vergissing of een lichte nalatigheid, komt eventuele schade voor de rekening van de werkgever. Je werkgever heeft voor dit soort situaties waarschijnlijk een zakelijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, waarmee het bedrijf verzekerd is voor financiële schade die ontstaat door beroepsfouten. Let op: heb je de fout met opzet gemaakt? Dan kan je werkgever je wel aansprakelijk stellen.

Voor freelance tekstschrijvers werkt aansprakelijkheid anders. In principe ben je als zzp’er namelijk zélf verantwoordelijk voor fouten in je werk, tenzij in je overeenkomst iets anders is afgesproken. Bij kleine fouten die eenvoudig te herstellen zijn, zal een opdrachtgever meestal coulant zijn. Maar als jouw tekst een directe oorzaak is van financiële schade, kan de opdrachtgever jou aansprakelijk stellen. Daarom is het belangrijk om goede algemene voorwaarden op te stellen, waarin je je aansprakelijkheid beperkt. Ook kun je overwegen om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers af te sluiten. Hiermee bescherm je jezelf als zelfstandig ondernemer tegen schadeclaims van een beroepsfout.

Of zo’n verzekering voor jou handig is, is vooral afhankelijk van het type teksten dat je schrijft. Werk je vaak met juridische documenten of commerciële teksten waarbij een fout direct financiële schade kan veroorzaken? Dan is de BAV eerder het overwegen waard dan wanneer je vooral blogs of informatieve artikelen schrijft waarbij fouten minder snel directe gevolgen hebben.

Foutje vaak zonder gevolgen

In de meeste gevallen loopt een foutje met een sisser af en kun je het eenvoudig herstellen. Maar het is goed om te weten dat er situaties zijn waarin een tekst wél grote financiële gevolgen kan hebben. Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kun je die risico’s afdekken, zodat één misstap niet meteen een grote financiële strop wordt.