Afbeelding
Alexandr Podvalny via Pexels
Hoe kun je efficiënter werken?
Tegenwoordig lijkt alles steeds sneller en beter te worden. Maar vaak zien we een aantal simpele verbeteringen over het hoofd. Door middel van een aantal aanpassingen zorg je ervoor dat je verschillende werktaken veel efficiënter uit kunt voeren. Daarom delen we in dit artikel de beste tips die je kunnen helpen om efficiënter te werken.
Zorg voor een gestructureerde werkdag
Structuur aanbrengen in je werkdag is heel belangrijk om efficiënter te kunnen werken. Sommige mensen werken in een chaotische werkomgeving. Dat kan ervoor zorgen dat je snel wordt afgeleid door andere dingen en dat je per ongeluk foutjes gaat maken. Het is beter om orde aan te brengen in je werkomgeving. Begin daarom met ruimte maken in je hoofd. Dit doe je door een handig overzicht te maken van alle taken die je moet doen op een dag. Werk deze taken één voor één af op volgorde van prioriteit. Op die manier kun je meer werk verzetten in minder tijd. Daarnaast kan het ook geen kwaad om je werkomgeving letterlijk op te ruimen. Minder rommel op je bureau zorgt voor minder chaos in je hoofd.
Gebruik van online hulpmiddelen
De digitalisering is er vooral om ons te helpen en dus is het slim om hier volop gebruik van te maken. Dit kan namelijk de efficiëntie enorm verbeteren. Maak bijvoorbeeld gebruik van de Qlink softwareoplossing. Dit is een online software die je kunt gebruiken voor meerdere uitdagingen op de werkvloer. Hiermee kun je bijvoorbeeld zorgen voor overzicht in verschillende documenten, risico’s analyseren, audit dossiers beheren, personeelsdossiers bijhouden en nog veel meer. Hierdoor heb je alles wat je nodig hebt op één plek en kun je dus een hoop tijd besparen.
Focus op continue verbetering
Efficiëntie is iets waar je constant aan moet werken. Je bent er niet na één keer klaar mee. Al die verschillende aanpassingen kunnen helpen om de efficiëntie te verbeteren, maar na verloop van tijd moet je dat ook weer evalueren. Zo zie je welke aanpassingen er nog nodig zijn om op de meest effectieve manier te werken. Het is dus belangrijk om constant naar verbetering te streven op de werkvloer.
Een goed werk-leven balans onderhouden
Efficiëntie gaat niet alleen over hoeveel werk je kunt verzetten in een bepaalde hoeveelheid tijd. Het gaat ook over het vinden van een balans tussen werk en privéleven. Veel werken klinkt erg efficiënt. Je werkt veel en krijgt dus veel gedaan. Toch is dit helaas lang niet altijd het geval. Door te veel te werken gaat je productiviteit juist achteruit. Het is bijvoorbeeld veel efficiënter om regelmatig pauzes in te lassen. Het is belangrijk om tijd vrij te maken tijdens de werkdag om even je hoofd leeg te maken. Op die manier kun je nieuwe informatie veel beter tot je nemen en houd je het werk langer vol. Zorg na een dag werken ook voor voldoende slaap. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je op je best presteert wanneer je aan het werk bent.
Focus je op één taak
Het is een groot misverstand dat multitasken efficiënt zou zijn. Het uitvoeren van meerdere taken tegelijkertijd zorgt er namelijk juist voor dat de kwaliteit van het werk veel meer omlaag gaat. Je doet voor elke taak eigenlijk maar half werk. Het is veel beter om je op één taak of doel tegelijk te focussen. Hierdoor gaat al je aandacht naar die ene taak en ben je veel sneller klaar met die taak. Het resultaat is ook nog eens veel beter.
