Afbeelding
Marketingconcepten kunnen per regio van elkaar verschillen
Over marketing zijn door de jaren heen al heel wat boeken verschenen. De centrale vraag voor veel ondernemers is hoe zij hun marketing het beste vorm kunnen geven. Hierop valt geen eenduidig antwoord te geven. Een externe partij die door een bedrijf wordt ingehuurd om de marketing te verzorgen, zal zich doorgaans eerst verdiepen in de aard van het bedrijf, de beoogde doelgroep en de wijze waarop het bedrijf zich graag wil profileren. Los daarvan kunnen marketingconcepten per regio flink van elkaar verschillen.
Andere dialecten, andere gewoonten
Nederland is weliswaar één land, maar elke streek heeft zijn unieke specifieke kenmerken. Wat in de ene provincie zeer succesvol is, kan in de andere provincie totaal niet aanslaan. Het kan dus heel goed voorkomen dat een marketingbureau in Arnhem voor een bepaalde opdracht een totaal andere benadering kiest dan een soortgelijk team in Rotterdam zou doen. Dat kan soms schuilen in kleine details, zoals de vorm die men kiest voor het opstellen van teksten. Pas je dialect toe of houd je het neutraal? Is de aanspreekvorm in een bepaalde regio wellicht wat formeler? Dit zijn allemaal zaken om rekening mee te houden. Zo kom je tot een eindresultaat dat perfect aansluit bij de feitelijke situatie.
Recht voor zijn raap
Een goed voorbeeld van het bovenstaande is de wijze waarop de geboren en getogen Amsterdammers onderling met elkaar communiceren. Waar men elders in het land nogal eens kiest voor een wat meer indirecte omgangsvormen, is de rasechte Amsterdammer recht voor zijn raap. Voor iemand die dat niet gewend is, is dat vaak even wennen. Soms kan het als bot ervaren worden, maar eigenlijk is het vooral erg handig, want je weet direct waar je aan toe bent. De medewerkers van het marketingbureau in Amsterdam bij Happy Horizon weten dit ook en houden er bij het opstellen van teksten voor hun klanten goed rekening mee. Zo krijgt de beoogde doelgroep daadwerkelijk het gevoel te communiceren met iemand uit dezelfde streek en precies dat is de bedoeling.
Leefstijl van groot belang
Een marketingspecialist houdt ook rekening met de leefstijl in een bepaalde streek. Zo met name in landelijke gebieden de radio vaak populairder dan in de grote steden. Je kunt op basis van geografische indeling verschillen zien in de mediaconsumptie. Om een marketingstrategie zo veel mogelijk effect te laten hebben, moet door marketeers hiermee voldoende rekening worden gehouden.