Afbeelding

Scrabble letters vormen 'SEO'

Foto: Pixabay

Checklist voor online copywriting

Ellis Buis en Joyce Hardholt deelden in editie 4 van Tekstblad in 2018 een checklist voor online copywriting met de vraag: hoe maak je jouw artikel SEO-proof? 

Omgaan met online leesgedrag 

• Is je tekst scanbaar? 
• Staat de belangrijkste informatie aan het begin van elke alinea? 
• Kan de lezer in één oogopslag zien of de tekst antwoord geeft op zijn vraag? 
• Gebruik je beeld om tekst uit te sparen? 
• Beschrijf je als eerste het probleem dat je product of dienst oplost voor de lezer? 

Goede mobile content

Aanvullende tips voor het schrijven van goede mobile content zijn: 
Schrijf telegramstijl. Taalpuristen gruwen ervan, maar voor lezers is het smullen: de telegramstijl. Laat alles weg uit de zin wat niet noodzakelijk is om de boodschap te begrijpen. Echt! Het kan. Durf de gebiedende wijs vaker in te zetten dan je normaal zou doen. Natuurlijk schrijf je niet je hele tekst in de gebiedende wijs. En je mag je zinnen best beginnen met een voegwoord: En, maar, want. 

Maak koppen en alinea’s korter. Op een klein scherm lijkt een webpagina al snel vol. Beperk koppen tot veertig/zestig tekens. Alinea’s mogen zich over maximaal vijf regels (niet zinnen) uitstrekken. En, gruwel voor menige structuurtijger onder de tekstschrijvers: alinea’s van slechts één regel zijn ook helemaal oké bij mobile.

Schrijven voor mobile 

• Gebruik je telegramstijl? 
• Bevatten de koppen maximaal zestig tekens? 
• Zijn je alinea’s op het kleinste scherm niet langer dan vijf regels? 
• Schrijf je af en toe in de gebiedende wijs? 

SEO-proof schrijven 

• Beschik je over de juiste zoekwoorden? 
• Heb je het zoekwoord verwerkt in deze elementen? 
• de kop (title-tag van 50-60 tekens) 
• de lead 
• tussenkoppen 
• alt-teksten 
• opsommingen 
• links 
• de metadescription (300 tekens) 
• de url

Een pagina indexeren

Verwerk het zoekwoord uitgekiend in je tekst. Zoekmachines kunnen pagina’s (nog) niet interpreteren zoals menselijke lezers dat kunnen. Om een pagina te indexeren, is Google blij met zoekwoorden in: 
• de kop 
• de lead 
• tussenkoppen 
• alt-teksten 
• opsommingen 
• links 
• de meta-description 
• video’s en hun beschrijving 
• en de url.

Meer weten over SEO-schrijven? 

Een webtekst schrijven die niet-SEO-klaar is? Weggegooid geld. Dat is hetzelfde als een stralende schoenwinkel bouwen midden in de bossen van de Ardennen, betoogt redacteur Wim Van Rompuy. In een reeks artikelen in de komende nummers van Tekstblad leidt hij je daarom stap voor stap op van SEO-ontkenner naar SEO-erkenner.

Meld je aan voor 21 juni 11.59 u. om dit nummer te ontvangen!

Ja graag

Over de auteurs

Ellis Buis is schrijftrainer en -coach, en schrijft en redigeert teksten. Ze is auteur van o.a. Commercieel en creatief schrijven. Dat boek heeft ze samen met Joyce Hardholt herschreven tot Verleid je lezer online. Joyce Hardholt is copywriter en content marketeer.

Dit artikel is eerder verschenen in Tekstblad editie 4 van 2018.
 

Tags

SEO