Afbeelding
10 tips voor meer Facebook-likes op je bedrijfspagina
Heb jij ook een bedrijfspagina op Facebook, maar valt het aantal likes je tegen? Een succesvolle Facebook-pagina krijg je niet vanzelf, zeker omdat niet iedereen jouw statusupdates te zien krijgt. Nu kun je betalen voor een Facebook-advertentie, maar je kunt ook zelf actief aan de slag gaan om meer Facebook-likes te krijgen. Hoe? Met deze 10 tips!
Facebook EdgeRank
Ten eerste is het van belang om goed uit te leggen hoe Facebook omgaat met statusupdates. Om te voorkomen dat de tijdlijn van mensen overspoeld raakt door statusupdates, gebruikt Facebook namelijk een algoritme. Dit algoritme, dat EdgeRank heet, bepaalt aan de hand van bijvoorbeeld het aantal likes of iemand jouw statusupdate te zien krijgt. Dit betekent dat veel mensen een update op jouw Facebook-pagina niet zomaar te zien krijgen. Naarmate meer mensen jouw status liken, delen of er een reactie op plaatsen, zullen mensen meer statusupdates van jou in hun feed voorbij zien komen. Facebook ziet jouw statusupdates dan namelijk als relevant.
Tips voor meer Facebook-likes
Allemaal leuk en aardig, maar hoe bereik je dat grotere aantal likes op Facebook
1. Plaats unieke content. Deel niet alleen links van jouw eigen blogartikelen of webpagina’s, maar zorg ervoor dat je Facebook-pagina een meerwaarde heeft. Creëer daarom content die niet op je blog of website te vinden is, bijvoorbeeld:
- Geef een kijkje achter de schermen op kantoor of bij je thuis.
- Stel een vraag aan je volgers.
- Zet een volger of klant in het zonnetje.
- Organiseer een winactie.
- Introduceer een discussie en vraag je volgers om daarop te reageren.
2. Plaats niet te vaak op piekmomenten. Het lijkt misschien effectief om vooral berichten te plaatsen op het moment dat het merendeel van je bezoekers online is op Facebook. Dit kan echter ook averechts werken. Om te voorkomen dat je ondergesneeuwd raakt door alle berichten, kun je er beter voor zorgen dat je ook juist op rustige momenten iets plaatst.
3. Gebruik foto’s. Als je een bericht van een foto voorziet, dan heb je een grotere kans dat jouw update opvalt en dat mensen er even bij stilstaan. Dit vergroot de kans op likes, reacties of doorklikken.
4. Zorg voor interactie. Kenmerkend voor social media is dat ze bedoeld zijn om interactie te creëren met volgers. Het is dan ook goed om je volgers erbij te betrekken als je een update plaatst. Vraag bijvoorbeeld om de mening van je volgers of nodig hen uit om zelf iets te delen. Vergeet ook niet om te reageren als je volgers een reactie hebben achtergelaten.
5. Maak je statusupdates niet te lang. Het algemene advies is om een update van maximaal 80 tekens te plaatsen, omdat mensen dit sneller lezen en er eerder op zullen reageren dan bij een lange statusupdate.
6. Promoot je Facebook-pagina. Het is niet alleen van belang om goede content op Facebook te plaatsen, maar ook om je Facebook-pagina elders te promoten. Zet bijvoorbeeld een ‘vind ik leuk’-box op je website. Dat kun je onder andere doen met deze plug-in.
7. Gebruik geen andere tools voor berichten inplannen. Voor meer Facebook-likes kun je volgens Facebook beter geen andere tools gebruiken, zoals Hootesuite, om je berichten in te plannen. Beter kun je je berichten inplannen via Facebook zelf, omdat dit je kans op meer likes, reacties en deelacties vergroot.
8. Bekijk je statistieken. Op Facebook kun je gemakkelijk je statistieken inzien door op de knop ‘Statistieken’ te klikken in de menubalk bovenaan. De statistieken geven je bijvoorbeeld inzicht in wie je pagina heeft geliket, hoe laat je volgers actief zijn en welke berichten voor de meeste betrokkenheid zorgen. Dit is handige informatie om op in te spelen.
9. Tag mensen in je statusupdates. Door andere mensen te taggen in je statusupdates, bijvoorbeeld een tevreden klant, bereik je niet alleen jouw volgers, maar ook de vrienden van de getagde persoon.
10. Voeg je Facebook-pagina toe aan je persoonlijke profiel. In je Facebook-profiel kun je je blog linken als werkgever onder het tabblad ‘Info’. Hiermee ben jij dus constant gelinkt aan de Facebook-pagina en heb je kans dat mensen hier ook eens een kijkje nemen.