Afbeelding
4 tips voor het schrijven van advertenties
Wat zijn volgens jou de beste advertenties? Zijn ze grappig? Gebruiken ze slimme woordspelingen om iemands aandacht te trekken? Misschien hebben ze mooie graphics? Hoe dan ook, het schrijven van een advertentie kan lastig zijn. Het lijkt er namelijk op dat niets meer verkeerd wordt begrepen dan het onderwerp reclame. Mensen hebben veel vreemde ideeën over wat iemand ertoe brengt om op een advertentie te reageren. Als je adverteert en je wilt leads genereren of verkopen, dan kun je leren van de direct response marketeers. Hier zijn enkele zeer nuttige tips!
Trek hun aandacht
Je prospects worden elke dag overspoeld met marketingberichten, gemiddeld meer dan 2000. Als je je wilt onderscheiden van de massa, moet je een kop maken die hen bij de oogballen grijpt. Voordat je begint na te denken over allerlei gekke manieren om de aandacht van mensen te trekken, moet je weten dat aandacht krijgen om de aandacht je reactie niet zal verhogen. Je moet hun aandacht trekken, maar het moet ook relevant zijn voor je product of dienst en ook nog eens waarheidsgetrouw zijn.
Schrijf over de voordelen
Kenmerken beschrijven en voordelen verkopen. Maak dus niet de fout om alleen over de kenmerken van je product te schrijven. Een gemakkelijke manier om ervoor te zorgen dat je de voordelen van je product benut, is door deze eenvoudige oefening te doen. Teken op een stuk papier drie kolommen. In de eerste kolom staan alle kenmerken van je product of dienst. Noteer in de tweede kolom alle voordelen die elk van de functies je klant biedt. Beantwoord vervolgens in de laatste kolom de vraag "Dus dat...?" voor elk voordeel. Dit zorgt ervoor dat je het echte voordeel voor de klant vastlegt, wat gemakkelijk kan zijn als je een advertentie schrijft voor de vergelijkingssite Pricewise.
Ken je advertentiedoel
Begin met het einde in gedachten. Wat wil je dat de lezer doet? Wil je dat ze je bellen? Wil je dat de reader een aanvraag instuurt? Wil je dat ze iets kopen? Zodra je je doel kent, moet alles in je advertentie worden ontworpen om dat doel te bereiken. Veel adverteerders denken dat ze blootgesteld willen worden aan zoveel mogelijk mensen. Als je veel geld te besteden hebt, kan dat een goed idee zijn. Maar als je je zorgen maakt over je budget en je kosten per verkoop wilt minimaliseren, raden experts je aan beter af te zijn met een advertentie die is gericht op het creëren van een reactie.
Gebruik gewoon Nederlands
Je wilt dat je schrijven gemoedelijk klinkt. Houd er echter rekening mee dat er subtiele verschillen zijn in de manier waarop mensen spreken. Als je je advertentie richt op CEO's van de Fortune 500, zou je anders met hen praten dan met een aanstaande moeder. Voor de algemene markt wil je echter schrijven zoals je spreekt, maar grote woorden met veel lettergrepen en technisch jargon elimineren omdat te veel mensen je niet kunnen begrijpen.