Afbeelding

seo_schrijven.jpg

4 tips voor het schrijven van SEO-artikelen

Hoewel er een kruising is met andere soorten artikelen, worden SEO-artikelen in de eerste plaats geschreven om een grotere zichtbaarheid op Google te krijgen voor je bedrijf voor belangrijke zoekwoorden. Er zijn bepaalde regels die je moet toepassen bij het schrijven van SEO-inhoud die je kunnen helpen je kansen op een betere ranking te vergroten. Bij het schrijven van de SEO-artikelen is het wel belangrijk om diverse adviezen op te volgen. Onderstaand vind je hier 4 tips over! 

Schrijf iets van waarde

Dit is verreweg de belangrijkste van onze vier tips. Het internet staat zo vol met rommel dat je echt iets van echte waarde moet schrijven om op te vallen in Google. Internet is in de eerste plaats een middel om informatie over te brengen. Toen je je zoekwoordonderzoek deed, zul je hebben gemerkt dat veel van je long tail zoekwoorden vragen zijn - impliciet of expliciet. Dit zijn de daadwerkelijke zoekopdrachten die je doelklanten in Google typen bij het zoeken naar informatie. Ze zijn ofwel op zoek naar een lokale dienst of naar informatie over overstappen energie of een probleem. 

Gebruik je zoekwoorden correct

Je kunt je teveel zorgen maken over de plaatsing van zoekwoorden in SEO-artikelen. Sommige mensen zeggen dat je het trefwoord exact X keer moet gebruiken. Anderen zeggen dat het 2% tot 3% van het totale aantal woorden van je artikel zou moeten uitmaken. Er zijn geen aanwijzingen dat dit daadwerkelijk een verschil maakt. Wat belangrijk is, is dat je zoekwoord voorkomt in de titel van je artikel en vervolgens op een bepaald punt in de eerste en laatste alinea, maar zelfs dit is geen vaste regel. In sommige artikelen mag je het trefwoord een half dozijn keer gebruiken, en in een andere slechts twee keer. Wees organisch en forceer het niet!

Onderzoek de juiste zoekwoorden

Bij het schrijven van een SEO-artikel moet je beginnen met een degelijk zoekwoordonderzoek. Zoek uit welke woordgroepen en zoekopdrachten mensen gebruiken op Google en noteer hoe vaak dit maandelijks wordt gebruikt. Dit laat je weten hoe concurrerend een zoekwoord is. Zoekwoorden met honderden of duizenden maandelijkse zoekopdrachten zijn extreem competitief. Je zult voor een stevige uitdaging staan om je inhoud op pagina één te krijgen voor deze voorwaarden. Langere of specifiekere (long tail) zoekwoorden daarentegen hebben doorgaans minder zoekopdrachten en zijn minder concurrerend. Ze zijn waarschijnlijk ook specifieker voor je bedrijf en trekken daarom een relevanter lezerspubliek aan. 

Maak het de juiste lengte

SEO-professionals hebben veel inkt gemorst over hoe lang een SEO-artikel zou moeten zijn. Aangezien niemand buiten Google echt weet hoe hun zoekalgoritme werkt, brengt dit noodzakelijkerwijs wat giswerk met zich mee op basis van wat werkt en wat niet - en dit verandert in de loop van de tijd. Vroeger werden kortere blogs als beter beschouwd - rond de 350 tot 400 woordtekens - maar dat is niet meer het geval. Google hecht veel waarde aan gezaghebbende inhoud, dus de meest geïndexeerde artikelen zijn normaal gesproken minimaal 600 woorden lang.