Afbeelding

titels.jpg

5 onmisbare tips voor de perfecte titel

tips perfecte titelZomaar even een titel bedenken voor boven een blog, webtekst of pers- of nieuwsbericht is er niet meer bij. Zeker met de komst van het internet is het nog belangrijker geworden dat er een goede titel boven je tekst staat. Met de perfecte titel krijg je je lezer zover om verder te lezen en dat is natuurlijk wat je wilt bereiken. Dit zijn 5 tips voor een onweerstaanbare titel.

1. Gebruik cijfers

Dit artikel heet niet voor niets ‘5 onmisbare tips voor de perfecte titel’. Cijfers doen het in een titel vaak goed. Ze vallen extra op en maken de inhoud van je tekst direct concreet. Zet getallen ook in cijfers neer (dus ‘5’ in plaats van ‘vijf’), zodat ze daadwerkelijk meer opvallen. Overigens schijnen oneven getallen het beter te doen dan even getallen, omdat oneven getallen door hun ‘imperfectie’ meer de aandacht trekken.

2. Maak duidelijk wat de lezer aan de tekst heeft

Iemand zal waarschijnlijk pas je tekst lezen als hij weet waarom hij dat echt zou moeten doen. Maak in de titel dus duidelijk wat je lezer aan de tekst heeft door alvast een belofte te doen. Zo is ‘5 tips om direct beter SEO te schrijven’ waarschijnlijk effectiever dan ‘5 manieren voor SEO schrijven’. 

3. Stel je lezer een vraag

Bij welke titel zou je eerder doorklikken voor het artikel: bij ‘Recept voor heerlijke zandkoekjes’ of bij ‘Hoe maak je heerlijke zandkoekjes?’? Over het algemeen werkt de tweede titel beter. Als je een vraag stelt, stimuleer je je lezer namelijk om alvast over een antwoord, oftewel de inhoud van jouw artikel, na te denken. Formuleer de vraag op een manier die zomaar een zoekopdracht van je lezers in Google zou kunnen zijn.

4. Maak je lezer nieuwsgierig

Het is geen geheim meer dat een titel de nieuwsgierigheid van een lezer zou moeten wekken. Dit kun je doen door een verrassingselement in je titel te zetten. Zo is ‘5 tips die je nog niet kende over SEO’ waarschijnlijk interessanter voor lezers dan ‘5 goede tips over SEO’. Zorg er wel voor dat de titel de inhoud van de tekst voldoende dekt, zodat je lezer zich niet misleid voelt tijdens het lezen. Facebook markeert zulke misleidende titels van artikelen tegenwoordig zelfs als SPAM, zo blijkt uit dit artikel.

5. Gebruik de juiste lengte voor je titel

Volgens Frankwatching onthouden lezers vooral de eerste en laatste drie woorden van een titel. Dit betekent dat een titel van zes woorden ideaal zou zijn. Ook langere titels zijn echter goed mogelijk, als je er maar rekening mee houdt dat de belangrijkste informatie in de eerste drie en de laatste drie woorden staat.