Nieuws - 16 maart 2021
De eindredactie van je teksten mag je als tekstschrijver niet onderschatten. Dat merkte ook Olaf Geysendorpher. Hij deelt zijn ervaringen en tips!
Nieuws - 2 februari 2021
Je hoeft niet krampachtig alle woorden in deze lijst uit je tekst te schrappen, maar het is goed om je bewust te zijn van de invloed die deze woorden op je tekst hebben. Het kan zorgen voor herhaling of vulling die niet nodig is. Hier zetten we een aantal woorden op een rij!
Nieuws - 21 december 2020
Een whitepaper aanbieden op je website: het is een populaire trend. In ruil voor een mailadres (en soms andere gegevens) krijgt de bezoeker van je site een uitgebreide PDF over een oplossing voor een probleem. Het is een mooie manier om nieuwe mailadressen toe te voegen aan je nieuwsbriefbestand! Maar hoe schrijf je zo’n whitepaper?
Nieuws - 28 april 2020
Als taalpurist heb je zelf een feilloos gevoel voor de Nederlandse taal, maar dat geldt tegenwoordig niet voor iedereen. Je weet zelf wel hoe het zit, maar de regels uitleggen is vaak een grotere uitdaging. Daarom zetten we de regels op een rij zodat je anderen precies kan uitleggen hoe het zit!
Nieuws - 10 april 2020
Facebook wordt steeds minder gebruikt en een Instagram-bedrijfspagina is niet voor elk bedrijf passend. LinkedIn is juist een goede plek om professionals te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Ook Tekstblad heeft sinds kort een LinkedIn-pagina. Daarom geven we 5 tips om je vooruit te helpen met je eigen LinkedIn-bedrijfspagina!
Nieuws - 27 maart 2020
Werk jij in de communicatie, bijvoorbeeld als journalist of tekstschrijver? Grote kans dat je dan nog vanuit huis werkt. Nog steeds ligt het sociale leven veelal stil en dat betekent meer tijd om wat bij te leren. Daarom zetten we een paar onlinecursussen op een rij, waar je ook in het werkveld wat aan hebt.
Nieuws - 12 maart 2020
Je schrijft een vacature voor een kok, manager of accountant. Allemaal beroepen waarin de mannelijke beroepsaanduiding gebruikelijk is in de taal. Toch wil je in deze beroepen geen vrouwen buitensluiten, maar hoe doe je dat? Het is een langslepende discussie, zonder pasklaar antwoord.
Nieuws - 8 mei 2017
Een van de grootste clichés onder bloggers is misschien wel werken met lijstjes. Dan gaat het over lijstjes met tips, redenen, feitjes etc. Wat dacht je van “5 redenen om je bed uit te komen” of “10 tips voor een goede titel”. Maar waarom werken lijstjes op een blog nu eigenlijk zo goed? Dit zijn (hoe toepasselijk!) 5 redenen waarom lijstjes krachtig zijn.
Artikel - 10 april 2017
​​​​​​​Op steeds meer websites kom je ze tegen: een feedbackknop of pop-upvenster waarmee bezoekers wordt gevraagd feedback te geven op elementen van de website. Hiermee kunnen organisaties simpel en laagdrempelig feedback verzamelen bij hun doelgroep en hun website evalueren en zonodig aanpassen.
Nieuws - 10 maart 2017
Een goede tekst is kort maar krachtig. Korte teksten zijn vaak leesbaarder en duidelijker. Vooral op het internet voorkom je met een korte tekst dat je lezer afhaakt. Een tekst inkorten is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dit nu precies?
Nieuws - 3 maart 2017
Schrijven voor het web is een uitdaging op zich. Opeens komen er SEO-richtlijnen om de hoek kijken en is een conclusie niet altijd meer nodig. Die verschillen met print kunnen het nog knap lastig maken om een goede tekst te schrijven voor het web. Dit artikel geeft inzicht in 5 veelgemaakte fouten, zodat jij deze in het vervolg niet meer hoeft te maken als je schrijft voor het web.
Nieuws - 16 februari 2017
Hoe houd je na een nieuwsgierig makende titel de interesse van de lezer vast? Juist ja, met een pakkende inleiding! Over het algemeen lezen ongeveer 8 van de 10 mensen een titel, maar slechts 2 op de 10 mensen wagen zich vervolgens aan de rest van het artikel. Dat blijkt uit het artikel ‘How to write magnetic headlines’. Met deze 5 tips lukt het je wel om iemand verder te laten lezen.