Afbeelding

Pinterest icoon

5 redenen om Pinterest te gebruiken voor je bedrijf

Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als moodboard of prikbord. Hoewel het al sinds 2010 bestaat, heeft deze sociale media aan populariteit gewonnen in 2020. Is dit het moment om met Pinterest te starten voor je bedrijf? We zetten 5 voordelen op een rij!

1. ‘Visuele’ bedrijven kunnen er goed op profileren

Bij Pinterest gaat het om foto’s, nog veel meer dan bij Instagram. Je komt hier niet weg met een simpel plaatje, dus je moet voor je bedrijf overwegen of een account op Pinterest nut heeft. Het is geschikt als jouw bedrijf een visueel verhaal kan vertellen. Met producten maakt je een online etalage, je maakt voor-en-na-foto’s van je dienst of je deelt infographics, bijvoorbeeld. Een aantal niches waarbij je zeker Pinterest kan aanmaken: kunst of vakwerk, architectuur, fotografie, gastronomie, tuinieren, DIY, interieur ontwerpen, mode, reizen, sport, schoonheid of cadeaus.

2. Makkelijk deelbare content

Pinterest wordt gebruikt om inspiratie op te doen of om producten te vinden. Een gebruiker ziet iets interessants wat hij later nog eens wil bekijken en ze ‘pinnen’ je foto. De drempel hiervoor is veel lager dan bij Facebook, waar mensen liever pagina’s volgen dan dat ze berichten delen. Pinnen is het hele doel van Pinterest. Daardoor wordt de content makkelijker gedeeld en krijg je misschien wel een viral.

3. Veel verkoop via Pinterest

Producten aanprijzen via Pinterest gaat heel makkelijk. Anders dan bij Instagram (waar je alleen een link in je bio kan stoppen), is alles op Pinterest aanklikbaar als jij dat wil. Je krijgt dus makkelijker verkeer naar je website dan met veel andere sociale media. Pinterest is bijna een online versie van langs de etalages in de winkelstraten wandelen en daar kun je als bedrijf op inzetten. Volgens Frank Watching kocht 80% van de Pinterest-gebruikers weleens iets na het op Pinterest gezien te hebben. 93% van de gebruikers bekijkt eerst het platform voordat ze een aankoop doen.

4. Meer mogelijkheden met het nieuwe Story Pins

Na Facebook, Instagram en LinkedIn komt ook Pinterest met een story-feature genaamd Story Pins. Het idee blijft hetzelfde: een leuke video of foto delen in je stories met een tekstje erbij. Toch heeft Pinterest iets nieuws toegevoegd aan het bestaande format. Story Pins hoeven niet na 24 uur te verdwijnen; je kan het toevoegen aan je bord zoals een normale pin. Daarnaast kan je een detail page toevoegen. Stel: je deelt een recept, dan kan je de benodigde ingrediënten toevoegen in de detail page. Zo bied je je volger het hele pakket.

5. Je kan trends bekijken

Je beschikt over een trends-pagina, waar je precies kan zien waar veel op gezocht wordt door Pinterest-bezoekers. Heel fijn om jouw content op af te stemmen dus!