Afbeelding

Omslag

Bas Hakker over zijn boek: 'Jouw contentplan op een bierviltje'

Uiteraard kun je als tekstschrijver breed inzetten, maar, om met marketingexpert Aartjan van Erkel te spreken: mensen vinden het leuk om ergens een mannetje of vrouwtje voor te hebben, dus specialiseren is beter. Bas Hakker vertelt hoe je jezelf als freelancer wat steviger in de markt kan zetten en daarbij speelt het bierviltje een voorname rol.

Portret Bas Hakker

Toevallig kwam er op Twitter iets aardigs voorbij. Het was een oproep voor werk en het ging ongeveer zo: ‘hoi allemaal, ik heb nog 24 uur per week over in augustus voor een toffe klus. Iets met marketing, strategisch/tactisch, new business en innovatie of zoiets lijkt me leuk.’ Denken jullie dat er veel mensen op reageren? Dat kan weleens tegenvallen omdat je eigenlijk geen idee hebt wat die persoon precies kan. Waarvoor zou je hem of haar nu kunnen inhuren?

Voor mensen als deze Twitteraar heb ik mijn boek Jouw contentplan op een bierviltje geschreven. Het boek is een leuke, goedkope manier om aan marketing te doen; om je vaardigheden te verkopen en een publiek op te bouwen. Voor jou als tekstschrijver zou dat ook perfect werken; een soort plan op een bierviltje waardoor je meer klanten binnenhaalt en houdt. Het bierviltje bestaat uit drie stappen: de groenrode draad, het selecteren van een medium en het businessmodel. De laatste bewaar ik even voor een volgende keer, maar de eerste twee stappen zal ik bespreken.

Kies een groenrode draad

Voor vandaag is die groenrode draad (vernoemd naar de kleuren van mijn oude voetbalclub SVLV) een belangrijke; die vormt namelijk de basis voor je contentplan. Die groenrode draad is in één zinnetje wat je de mensen komt brengen. Om die te kunnen formuleren, moet je vier tussenstappen nemen.

1. Specialisatie
Zeker met al die tekstschrijvers op de markt is het belangrijk dat je een specialisatie kiest. Maak een keuze om over een bepaald onderwerp te schrijven, een onderwerp waar je interesse in hebt met een netwerk waar geld in omgaat. Een vriend van mij is bijvoorbeeld heel goed in aanbestedingen. Hij kent alle regels, weet waar je op moet letten en neemt een deel van de verantwoordelijkheden op zich. Dat is een goed specialisme; er is namelijk geld voor, er is vraag naar en hij vindt het leuk om te doen. Wat is jouw specialisme?  

2. Doelstelling en doelgroep
Het is aan te raden om een duidelijk plan te hebben. Wat wil je gaan doen? Hoe wil je je geld verdienen en wie zijn daarvoor nodig? Pieter Zwart, hoofdredacteur van VI, bijvoorbeeld, wilde graag een loopbaan in de sportjournalistiek en begon met het schrijven van blogs over voetbaltactiek. Hij mikte dus op beslissers in de sportjournalistiek en dacht: als ze mijn verhalen lezen dan nemen ze me misschien aan.

3. Concurrentie
Twee bakkers in een straat is teveel bakkers. Je moet dus altijd de concurrentie in de gaten houden. Maken anderen al een podcast over straattaal, dan zou ik daar lekker wegblijven.  

4. Purpose
Belangrijk; hoe wil je met jouw werk het verschil maken voor mensen? Natuurlijk schrijf je “gewoon” verhalen voor geld, maar het maakt werkt veel leuker als je er een bepaalde missie mee hebt! Overheden moeten nu eenmaal aanbestedingen doen, daar is niet onderuit te komen en dat is veel werk. Dan is het mooi als die vriend van me de zorgen die daarmee gepaard gaan een beetje uit handen kan nemen. Ik ken iemand die alleen schrijft over het onderwijs. Uiteraard wil ze ook geld verdienen, maar ze vindt het ook oprecht mooi om de mensen in die wereld een gezicht te geven.

Kies een medium en een nieuwsbrief

Als je eenmaal een medium en een nieuwsbrief hebt, dan is zo’n groenrode draad op een bierviltje een makkie. Het is immers vrij duidelijk wat je de mensen gaat brengen, welke meerwaarde je gaat leveren en hoe je iets anders doet dan de concurrentie. Voorbeelden van groenrode draden? ‘Ik wil mensen in het onderwijs een gezicht geven’, ‘Ik wil overheden ontzorgen bij aanbestedingen’ of ‘Ik wil iets leren over de taal van jongeren’. Daarna bedenk je een medium waarmee je die groenrode draad gaat promoten. Dat kan van alles zijn: elke dag een blog over straattaal, een podcast over het onderwijs, een dagelijkse YouTube-video over aanbestedingen; je kunt er van alles mee, zolang je maar creatief bent. Combineer het medium altijd met een nieuwsbrief want zo bouw je een publiek op waarmee je direct kan communiceren, dat is op de social-kanalen altijd maar de vraag.

Even terug naar die mevrouw op Twitter. Zij zou natuurlijk zomaar heel groot kunnen worden op het gebied van innovatie. Ze zou in een wekelijkse podcast kunnen bespreken wat er allemaal komt kijken bij innovatie. Wat innovatie aanjaagt, welke cultuur er nodig is voor innovatie, welke managementstijl daar belangrijk bij is. Er zijn honderden verhalen te bedenken. In een wekelijkse nieuwsbrief zou ze bij kunnen houden welke ontwikkelingen er allemaal zijn op dat gebied. Zeker weten dat die opdrachtgevers dan veel gemakkelijker haar kant op komen.

Bas Hakker schreef het boek ‘Jouw contentplan op een bierviltje’ en hij geeft daar ook trainingen in. In zijn nieuwsbrief heeft hij wekelijks twee verhalen over hoe je een publiek opbouwt met jouw plan. Inschrijven kan hier.

Omslag Jouw contentplan op een bierviltje