Afbeelding

Twee vrouwen wijzen naar een macbook

Betere communicatie op de werkvloer dankzij de 4 R’s

Op de werkvloer ben je het niet altijd met je collega’s eens en zo ontstaan meningsverschillen. Als Nederlanders zijn wij heel goed in het polderen om een compromis te komen. Maar bij een compromis verliezen beide partijen wat. Spreker, coach en onderzoeker Roland de Bruijn en bestsellerauteur Prof. Dr. Fons Trompenaars schreven hierover het boek Einde Discussie waarin zij uitleggen hoe je met meningsverschillen toch synergie kan creëren.

De Bruijn vergelijkt het voeren van een discussie met autorijden. “Elke gemiddelde automobilist denkt dat hij beter kan rijden dan de gemiddelde automobilist. En dit is met gesprekken of discussies voeren precies hetzelfde. Als je niet kritisch naar jezelf kijkt tijdens een gesprek, de woorden die je kiest en de impact die je wil hebben, kan je ook niet beter worden.”

Soms zijn mensen overtuigd van hun eigen gelijk of bedenken we een compromis waarbij beide partijen verliezen. 
In hun boek leggen zij hun theorie van de 4 R’s uit; Regie, Respect, Reconciliatie en Realisatie. In dit artikel wordt dit kort uitgelegd, maar in het boek Einde Discussie gaan Trompenaars en De Bruijn hier nog veel dieper op in. Als je het dus echt goed wil leren, is het zeker de moeite waard om dit te lezen.

Regie

Te beginnen bij Regie. In welke mate neem ik regie over het gesprek? Sta ik op de voorgrond, of hou ik mij liever stil? Dit is het eerste punt dat leidt tot een goede communicatie.
Maar ook de regie over jezelf is belangrijk. Je vindt iets van een ander, dit is vaak de bron van een meningsverschil. Denk bij jezelf, waarom vind ik dit? Heb zelfkennis en ben je bewust van waarom je iets denkt of die mening hebt. Als je dit in handen hebt, dan kom je ook sneller tot een goed uitgedachte conclusie.

Respect

De tweede R staat voor Respect. Kijk onderzoekend naar de mening van de ander en zet die mening om naar jouw situatie. Op deze manier kun je je verplaatsen in de ander en ontstaat er respect voor de tegenpartij. Denk ook aan hoe je je eigen mening presenteert. Als je alleen zegt ‘dat vind ik gewoon’, dan kan je van de tegenpartij geen begrip verwachten. Er is namelijk geen uitgedacht argument. Dus om respect te krijgen, denk aan je argumentatie.

Reconciliatie

Het derde punt is Reconciliatie. Reconciliatie gaat wat dieper in op Respect. Vraag je tegenpartij waarom ze iets vinden. Als je dit vraagt, kom je achter de diepere mening. Onderzoek wat iemand vindt en waarom. En probeer dit dan opnieuw in jezelf terug te vinden om tot een oplossing te komen. 

Heel belangrijk, reconciliatie betekent niet verzoening. Want bij verzoening denk je al snel aan een compromis. Het gaat juist om het samenbrengen van tegenstellingen. Hoe kan ik met mijn waarde meer creëren dan jouw waarde?
Het volgende voorbeeld werd genoemd door Prof. Dr. Trompenaars. “Als ik tijdens de coronapandemie economie belangrijker vindt en jij gezondheid, dan gaan we geen middenweg zoeken. Nee, dan denken we hoe kan ik meer economie creëren door gezondheid te gebruiken.”

Trompenaars: “Het merk G-Star heeft dit heel goed begrepen. In het begin van de coronapandemie begonnen zij modieuze mondkapjes te verkopen voor ongeveer €60, en deze waren razend populair. Zij gebruikten dus de gezondheid van mensen, de mondkapjes, om hun economie te stimuleren.”

Realisatie

De laatste R staat voor Realisatie. Het vinden van een nieuwe denkrichting. In welke mate helpt mijn manier van communiceren om het gene wat wij bedacht hebben te laten werken? Door deze belangrijke stap nog eens door je hoofd te laten gaan, verbeter jij de communicatie skills om zo uiteindelijk tot een betere discussie te komen met uitkomsten waar beide partijen blij mee zullen zijn. 

Wil jij ook beter leren discussiëren? Bekijk dan het boek.

Bron: BNR