Afbeelding

black-and-gray-digital-device-193003.jpg

Betere persberichten schrijven in 5 stappen

Persberichten zijn dé manier om gratis publiciteit te krijgen, maar verdwijnen ook snel onder een stapel belangrijkere berichten van een journalist. Hoe zorg je ervoor dat je persberichten wél gelezen worden?

1. Denk als de journalist

Er is een reden dat veel perswoordvoerders een journalistieke achtergrond hebben. Ze kennen het wereldje en weten hoe ze om moeten gaan met journalisten. Een voordeel is ook dat ze zich makkelijker kunnen verplaatsen in de journalist die een persbericht ontvangt omdat ze er zelf ervaring mee hebben. Ook als je geen journalistieke achtergrond hebt, is het nuttig om te denken als journalist. Waardoor zou de journalist mijn persbericht open klikken? En, als ze het lezen, waarom zou hij of zij het willen publiceren?

2. Zet het nieuws voorop

Je wil een doel bereiken met het persbericht en dat is ten voordele van het bedrijf waar je voor werkt. Let er wel op dat het geen reclamepraatje is. Veel journalisten zijn hier allergisch voor en willen niet gebruikt worden voor marketingdoeleinde. Maar als je het persbericht meteen opent met het nieuws, is de kans groter dat de journalist geïnteresseerd zal zijn. Ook al prijst de journalist niet het bedrijf of product aan zoals jij dat zou doen, zorgt een doorplaatsing voor meer naamsbekendheid. Denk bovenin het bericht de 5 W’s en H te noemen: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Kans is dat alleen de eerste alinea overgenomen wordt. Zorg ervoor dat die alinea de belangrijkste informatie bevat zodat de journalist niet een heel bericht moet uitpluizen voor de informatie. Dan is de kans op afhaken een stuk groter.

3. Kies een opvallende subjectregel

Kijk eens in je eigen mailbox. Hoeveel persberichten ontvang jij en met hoeveel doe je daadwerkelijk iets? Kijk naar oude persberichten in je mail en beoordeel wat werkt en wat niet. Een call-to-action geeft vaak aanleiding om de mail te openen, het concrete nieuws noemen zorgt er weer voor dat de lezer krijgt wat hij of zij verwacht.

4. Kijk het na

Niets ziet er zo onprofessioneel uit als spel- en tikfouten, linkjes die niet werken of kromme zinsconstructies. Neem de tijd om je persberichten na te lezen of vraag een collega het voor je te doen. Je wil niet dat jouw spelfout ineens het internet op geslingerd wordt.

5. Leer de journalisten kennen

Journalisten zijn ook mensen en net als iedereen hebben zij voorkeuren. Als je een tijdje persberichten stuurt naar journalisten, zullen ze vast eens contact opnemen voor meer informatie, foto’s of een interview. Wanneer je de journalist leert kennen, zullen ze eerder geneigd zijn je persberichten te lezen en misschien door te plaatsen. Het is makkelijker om berichten te negeren van iemand die je helemaal niet kent, dan iemand die je eerder hebt geïnterviewd. Leer dan ook hun voorkeur kennen. De ene journalist zal het op prijs stellen wanneer je de tijd neemt om ze persoonlijk te mailen, de ander zal het opdringerig vinden. In ieder geval zet je net een stapje extra om ervoor te zorgen dat jouw persberichten gelezen worden.

Persberichten schrijven