Afbeelding

foto_femke_kamps.jpg

Blogger en tekstschrijver in de spotlights: Femke Kamps

Femke Kamps interview tekstschrijver“Daar moet je eens over bloggen,” is een zin die de 25-jarige Femke Kamps inmiddels iets te vaak heeft gehoord. Als freelance tekstschrijver schrijft zij zowel online als offline teksten voor diverse opdrachtgevers. Ook heeft ze dus haar eigen blog, waarop ze artikelen schrijft met een flinke dosis positiviteit en enthousiasme. Wij legden haar een aantal prangende vragen voor over het tekstschrijversvak.

Hoe ben je freelance tekstschrijver geworden en hoe ziet een werkweek er bij jou uit?

“Je zou kunnen zeggen dat ik 'erin ben gerold'. Na mijn stage bij Fashionista en Glamour begon ik naast mijn studie steeds meer freelance klussen aan te nemen. Toen ik eenmaal was afgestudeerd ging dit zo goed en had ik het zo naar mijn zin dat ik niet eens meer heb gesolliciteerd naar een vaste baan. Ik vond (vind!) het juist leuk om voor uiteenlopende opdrachtgevers te werken en mijn eigen tijd in te delen. Een werkweek kan er bij mij dan ook iedere keer anders uitzien. In het algemeen werk ik drie dagen in de week vanuit huis en twee dagen per week op locatie. Wat mij betreft een fijne balans, want eerlijk: van vijf dagen in de week thuis werken zou ik gillend gek worden.”

Kun je uitleggen hoe het proces van schrijven bij jou verloopt: van idee tot artikel?

“Mijn werk is vooral gericht op online en social media en hierdoor verloopt dit proces altijd erg vlug. Natuurlijk is het mogelijk om vooruit te kijken, maar juist in de online wereld is het belangrijk om in te spelen op de actualiteit. Neem bijvoorbeeld enkele weken terug toen door het KNMI code geel en oranje was afgegeven. Dan moet je daar meteen op inspringen hoe je dit kunt omvormen tot interessante content voor de opdrachtgever. In dit geval ging het om een modeketen waarbij we grappige content hadden gemaakt voor Instagram Stories: shopable oranje en gele items en bijschriften als 'Shop snel, want het loopt storm' . De inspiratie zit 'm dus vooral in de actualiteit en goed om me heen kijken wat speelt.”

Je schrijft voor tijdschriften én hebt een eigen weblog. Wat is het verschil in hoe jij schrijft voor het web en voor print?

“Het verschil tussen web en print is dat ik in het geval van web veel meer controle heb over het eindproduct. Wanneer ik een artikel inlever voor print, dan gaan hier nog één of meerdere eindredacteuren overheen en ook meerdere vormgevers, een art director en een chef. Natuurlijk kun je wel suggesties geven qua streamers en uiteindelijke vormgeving, maar hier heb je (in principe) verder geen invloed op. In het geval van web, en vooral in het geval van mijn blog, ben ik de tekstschrijver, vormgever én 'chef'. Iets met: #girlboss.”

Hoe kom je aan inspiratie voor een tekst? Bedenk je alles zelf of haal je ergens anders inspiratie vandaan?

“Ik heb in de afgelopen jaren vooral geleerd om dicht bij mezelf te blijven qua content. Wat speelt er bij mij? Wat houdt mij bezig? Waar word ik blij van? Simpelweg alles wat ik zie, ervaar, proef, spot of hoor. Dit kunnen natuurlijk ook onderwerpen zijn die vriendinnen bij mij aankaarten. Al zou menig blogger wel herkennen dat een zinnetje als “Daar moet je eens over bloggen” behoorlijk ergerlijk kan zijn als je dit te horen krijgt op een feestje en de meest afschuwelijke onderwerpen worden aangekaart.”

Er is de laatste jaren een trend gaande naar digitaal. Hoe zie je de toekomst voor tijdschriften voor je?

“Misschien naïef, maar ik denk dat tijdschriften altijd wel zullen blijven bestaan. Simpelweg omdat de meeste mensen het juist fijn vinden om iets in handen te hebben en -eerlijk- het ook heel lekker vinden om even afstand te nemen van al die schermen. Wel denk ik dat tijdschriften, al dan niet genoodzaakt, nog beter hun digitale platformen zullen integreren en dat dit echt een verlengstuk wordt van het tijdschrift. Niet slechts als promotiemiddel.”

Welke tips zou je beginnende tekstschrijvers willen meegeven?

“Werk hard, maar wees niet te hard voor jezelf. En bovenal: ga op zoek naar een paar 'stabiele' opdrachtgevers. Dit geeft (iets meer) financiële zekerheid en rust. Het hoort natuurlijk bij ondernemerschap, maar voor mijn gevoel kun je jezelf beter ontplooien én experimenteren wanneer je je geen zorgen hoeft te maken 'of je de huur de volgende maand wel kunt betalen'.”

Door Romy Veul, stagiaire op de webredactie van Tekstblad.

Fotografie door Ellen van Lent.