De invloed van taalfouten op online advertenties

24-11-2020

Taalfouten in online advertentiesJe aanbieding of product kan nog zo goed zijn, maar als je een advertentie vol met taalfouten online zet, dan kan de respons nogal tegenvallen. Taalfouten hebben namelijk echt invloed op je Google ranking én je potentiële klant vindt er vaak ook wat van.

Spellingsfouten tasten de geloofwaardigheid aan

Je bent op zoek naar een leuke aanbieding voor een vakantie en de eerste advertentie die je ziet, zit vol met spelfouten. Dan klik je wel op die eronder, toch? Niet iedereen is even goed in spelling, maar de kans bestaat dat een potentiële klant de fout wel ziet.

Maar wat is het effect van schrijffouten op de geloofwaardigheid van een tekst? Welke ruis genereert het dan in de communicatie tussen schrijver en lezer? Redacteur Wim Van Rompuy ploegde de literatuur door, op zoek naar antwoorden. De antwoorden op de vraag lees je in het komende nummer van Tekstblad

‘Spatie fouten’

Spatiefouten komen veel voor in het Nederlands, en dat komt vooral door de invloed van de Engelse taal. Daar worden bijna alle woorden los van elkaar geschreven, terwijl we in Nederland vaak woorden aan elkaar plakken. Denk maar aan het bekende hottentottententententoonstelling. Toch gaat het in advertenties vaak fout. Rodewijnglazen schrijf je aan elkaar, want de glazen zijn niet rood van kleur. Je doet er rode wijn in. Mocht het glas nu echt rood zijn, dan mag je er een spatie tussen zetten. Toch zul je veel advertenties zien die de spatiefout maken. Soms wordt dit gedaan vanwege de SEO, aangezien de schrijver denkt dat een potentiële klant deze spatiefout maakt tijdens het zoeken. Maar denk er altijd over na of je daar wel aan mee wil doen. 

Gebruik eens een Titel Case

Wanneer je gewoon een hoofdletter aan het begin van de zin gebruikt, noem je dat een sentence case. Een andere mogelijkheid is om de belangrijke woorden ook te voorzien van een hoofdletter, een zogenoemde title case. Je advertentie zou dus kunnen zijn: Boek nu je Vakantie, en krijg Korting. Een advertentie met een title case heeft namelijk een hogere doorklikratio én Google heeft er geen problemen mee. Ook al zou je het in een normale Nederlandse zin niet doen. 

Leestekenfouten zorgen voor verwarring

Ook het correct gebruik van leestekens is belangrijk voor een advertentie. Wanneer je het fout doet, kan het verwarring opleveren. Een bekend voorbeeld van Herman Finkers: Hans zei Grietje zal ik met dit weer mijn korte rokje aantrekken? Afhankelijk van de leestekens zijn er twee mogelijkheden: ‘Hans,’ zei Grietje, ‘zal ik met dit weer mijn korte rokje aantrekken?’/Hans zei: ‘Grietje, zal ik met dit weer mijn korte rokje aantrekken?’ Verder is het belangrijk:
• Dat je niet te veel uitroeptekens gebruikt!!!!
• Dat je geen gekke afkortingen gebruikt
• En dat je geen vreemde tekens toevoegt waar ze niet horen.

Taalexpert Peter van der Horst zette een aantal veelgemaakte leestekenfouten uiteen. Lees hier meer

Gebruik geen emoji’s

Om af te sluiten: vermijd emoji’s. Ze zien er leuk uit en mogen best in een bericht op Facebook, maar stop ze niet in advertentie op Google. Dat mag namelijk niet volgens de richtlijnen.