Dit is de slechtste slogan van 2023

De slogan ‘Put the fun between your legs’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2023. Deze slogan, afkomstig van Tuut-tuut fietsverhuur in Castricum, kon op 21% van de stemmen rekenen. Hiermee liet ze de slogan ‘Have a naai’s day!’ van Rijkers Naaimachinespecialist achter zich. Op de derde plaats is geëindigd ‘Everything for stuffing your pussy!’, een vondst van kattenspeciaalzaak 4Cats.

Dolblij

Marieke van der Zande, eigenaar van Tuut-tuut fietsverhuur, is dolblij met de winst. “Wat lollig dit, ik ben zo verrast!”, zegt ze op de website van Slechte Slogans. Toen ze met haar fietsverhuur begon had een vriendin allerlei leuke leuzen bij elkaar verzameld, die ze in al hun enthousiasme op affiches zetten en in de winkel ophingen. “De huidige slogan hadden we voor de lol op onze T-shirts laten drukken. Toen mijn fietsverhuur op een gegeven moment naar dit grotere winkelpand ging, grapte een vriend dat ik deze slogan dan ook wel op de grote winkelruit kon plaatsen. Hij heeft toen spontaan een sticker besteld.”

Vaak zijn de genomineerden positief over het nieuws dat hun slogan voor deze competitie in de running is. De verkiezing geeft landelijke aandacht en soms zelfs extra klandizie. De tweede plaats ging dit jaar naar Rijkers Naaimachines (Have a naai’s day!) en ook zij zijn enthousiast: “Ik ben zeer vereerd met de nominatie. Deze slogan is zo fout dat ’ie weer goed is. Mensen zeggen dat ze vrolijk worden van deze slogan. Dat is toch leuk?”

Minder positief

Dit jaar stonden er ook twee uitvaartondernemers in de top-10 en zij waren minder blij met het nieuws. Dierencrematorium Heerhugowaard (Voor een warm afscheid van uw geliefde huisdier) zegt dat het sowieso niet passend is om reclame te maken in de branche. “Bovendien was de dubbele laag in de slogan niet zo bedoeld.” Ook de eigenaresse van rouwcentrum Hakkenberg (Wij zijn uw rouwvast) moest ‘even omschakelen’ bij het horen van de nominatie. “Wij bieden houvast aan families en zijn voor hen een baken van rust en stabiliteit in een periode van rouw. Dat komt terug in onze slogan, die we met zorg hebben gekozen met een reclamebureau.”

De Slechte Slogan Verkiezing bestaat sinds 2012 en eerdere winnaars waren Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt (vorig jaar) en Mijn ballen wegen 130 gram!! (2021, de slogan van een vleesservice). De verkiezing wordt elk jaar georganiseerd door Christine Liebrecht, hoofdredacteur van Tekstblad, en Tefke van Dijk, redacteur van Tekstblad.

Zelf een slogan bedenken?

Je ziet maar hoe snel een slogan als slecht bestempeld kan worden. Hoe erg is dat nou eigenlijk? De initiatiefnemers van de Slechte Slogan Verkiezingen schreven er een artikel over in Tekstblad. Lees deze online voor handige tips en tricks!

Bron: Slechte Slogans