Afbeelding
Do-follow links versus no-follow links
Als webredacteur of blogger heb je wellicht al eens van de termen ‘do-follow links’ en ‘no-follow links’ gehoord. Deze links zijn van belang als je als website-eigenaar of redacteur een link opneemt naar een pagina of website om deze website beter vindbaar te maken via Google. Maar wist je dat do-follow links in sommige gevallen juist tot een lagere pagerank in Google leiden? Hoe zit dit precies?
Wat zijn do-follow links?
Do-follow links zijn gewone links, oftewel links zonder een no-follow tag. Dit betekent dat Google do-follow links herkent als een link naar een bepaalde pagina en de desbetreffende pagina op basis van jouw link hoger plaatst in de zoekresultaten. De zoekrobot van Google denkt namelijk dat deze pagina relevant is, aangezien iemand ernaar linkt, en gebruikt de hogere paginaranking als een beloning daarvoor. Hoe meer links jouw website of artikel heeft, des te hoger komt deze in Google te staan. Dit is dus vaak interessant voor bedrijven.
Wat zijn no-follow links?
Een no-follow link is het tegenovergestelde van een do-follow link. Zoekrobots volgen de bestemming van een no-follow link niet en zullen deze links daarom ook niet meetellen om de pagerank van een webpagina te bepalen. Je kunt zo’n link opstellen door in de HTML-tekst van een bericht het attribuut rel = “nofollow” aan de hyperlink toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is als volgt:
href=http://www.tekstblad.nl target=”_blank”rel=”nofollow” >Tekstblad
Overigens kunnen de meeste bezoekers het verschil tussen do-follow links en no-follow links niet zien. Beide links zien er voor bezoekers op het eerste gezicht hetzelfde uit. Als je meer in de HTML van een webpagina duikt, kun je wel achterhalen van welk type link sprake is. In dit artikel van Wordstream kun je daar meer informatie over lezen. Overigens heeft een no-follow attribuut geen invloed op de pagina waarnaar je linkt. Het zorgt er bijvoorbeeld niet voor dat de gelinkte pagina lager in de resultaten komt te staan en tast de pagerank van die pagina dus niet aan.
Waarom is het belangrijk om no-follow links te gebruiken?
Er is een heel simpele reden om voor no-follow links te kiezen en dat is dat Google het strafbaar heeft gesteld om bij betaalde content met do-follow links te werken. Als je je hier niet aan houdt, kan Google zelfs besluiten om jouw website niet meer in de zoekresultaten te tonen. Google zou je website in zo’n geval namelijk als SPAM kunnen zien en zou kunnen denken dat je de link alleen opneemt om die pagina hoger in Google te laten komen in plaats van als een relevante toevoeging aan je website.
Wanneer gebruik je no-follow links?
No-follow links gebruik je als de zoekrobot van Google zou kunnen vermoeden dat er voor een link is betaald. Wanneer je als blogger bijvoorbeeld een product hebt ontvangen om iets over te schrijven, dan is het belangrijk dat je een no-follow link gebruikt als je naar de website van het bedrijf verwijst. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld affiliate links. Als er geen sprake is van een betaalde link, bijvoorbeeld wanneer je een website op eigen initiatief aanraadt, dan kun je een do-follow link gebruiken. De links naar bronnen onderaan dit artikel als bronnen zijn bijvoorbeeld do-follow links.
Hoe zit het met bedrijven die specifiek om do-follow links vragen?
Sommige bureaus maken dankbaar gebruik van linkbuilding door bloggers of bedrijven te vragen om een link naar hun bedrijf in je artikel te verstoppen. Zij zullen meestal expliciet om een do-follow link vragen, omdat het voor de klant interessant is als hij hoger in Google komt te staan. Je kunt dan overwegen om het aanbod af te wijzen, tenzij je een no-follow link kunt gebruiken. Een no-follow link kan namelijk alsnog waardevol zijn voor het bedrijf. Je nodigt lezers immers in dit geval uit om de website van het bedrijf te bezoeken.
Een andere optie is dat het bedrijf bijvoorbeeld vraagt of je het kunt laten lijken alsof je uit eigen enthousiasme naar de website linkt. Het is voor Google dan niet duidelijk dat het om een samenwerking gaat. Bij deze manier van werken kun je echter ook vraagtekens plaatsen. Want hoe zit het met de oprechtheid naar je lezerspubliek toe als je een link naar een bedrijf opneemt en doet alsof je dat uit eigen initiatief doet? Dat vereist wellicht de nodige creativiteit en het vertrouwen van je lezers.