Afbeelding

Stenen met de woorden fake news

Foto door Joshua Miranda via Pexels
 

Fake news detection platform in Brazilië

Tegenwoordig verspreidt nieuws zich enorm snel op het internet en via sociale media. Helaas gaat dit niet alleen om nieuws dat volwaardig is gefactcheckt, maar ook om nepnieuws. Al langer zijn onderzoekers bezig met het vinden van een tool om dit tegen te gaan. Een groep Braziliaanse onderzoekers heeft nu een platform ontwikkeld dat nepnieuws kan ontdekken. 

Het platform kan nepnieuws ontdekken op een automatische manier. Het is ontwikkeld door academici aan The Center for Mathematical Sciences Applied to Industry. Dit is een onderzoekscentrum aan de universiteit van São Paulo. Het systeem gebruikt aan de ene kant machine learning-technieken en aan de andere kant statistische modellen om vast te stellen of iets nepnieuws is of niet. Het bijzondere aan dit systeem is dat uit tests is gebleken dat nepnieuws ontdekt kan worden met een nauwkeurigheid van 96 procent. 

Alleen nog in het Braziliaans Portugees

Tot nu toe is het alleen nog te gebruiken voor inhoud die in het Braziliaans Portugees geschreven is, maar het is in ieder geval een interessante ontwikkeling. De modellen zijn getraind met een enorme database van echt nieuws en nepnieuws en zijn blootgesteld aan de woordenschat die werd gebruikt in meer dan 100.0000 artikelen in de afgelopen vijf jaar. 

Francisco Louzada Neto, die het project leidt, zegt dat hun doel is om de gemeenschap een tool aan te bieden waarmee ze, niet alleen subjectief, maar dus ook objectief, kunnen kijken of een nieuwsitem nep of echt is. Wel wil hij ook een mogelijk risico benoemen. Namelijk dat makers van nepnieuws de tool misschien gaan gebruiken om te kijken of hun nieuws door zou gaan voor echt nieuws.

Samenwerking met sociale media platforms 

Het systeem is ook heel belangrijk met betrekking tot de presidentsverkiezingen in Brazilië aanstaande oktober. Vooral rondom die verkiezingen gaat er namelijk veel nepnieuws rond. Ze hebben dan ook overeenkomsten getekend met de acht grootste sociale media platforms van Brazilië: Twitter, TikTok, Facebook, WhatsApp, Google, Instagram, YouTube en Kwai. In deze overeenkomsten staan maatregelen die genomen zullen worden om de verspreiding van valse en misleidende informatie tegen te gaan. Er zijn ook nog onderhandelingen bezig met LinkedIn.

Bron: ZdNet