Hema benut social media origineel
Social Embassy heeft van de 100 grootste adverteerders in Nederland hun activiteiten op social media geanalyseerd. Doelstelling was om de inzet van social media voor het bereiken van bedrijfsdoelstellingen duidelijk te krijgen. Het onderzoek had betrekking op de partijen die de grootste bruto media besteding hebben, dus die veel geld uitgeven aan het opzetten van campagnes. Liones -nu Dayon- heeft dit onderzoek geanalyseerd en Maarten van Vulpen schrijft erover.
De Hema bleek als een van de weinige bedrijven social media ook in te zetten voor onderzoek & ontwikkeling, met Facebook als belangrijkste kanaal. Onder het kopje ‘Hema-testteam‘ biedt de Hema bijvoorbeeld de mogelijkheid om nieuwe producten aan te vragen en te testen. Die testresultaten worden vervolgens weer openbaar gemaakt via Facebook.
Slechts 13% van de adverteerders geeft aan dat de resultaten van de social media-inzet op het niveau van bedrijfsdoelstellingen ook wordt gemeten. De meerderheid houdt alleen het aantal 'vrienden' en volgers bij.