Afbeelding
Afbeelding: Pixabay.
Het dilemma van de tekstschrijver: wat is jouw tekst waard?
Tekstschrijvers zijn vaak ZZP’ers die op zichzelf zijn aangewezen om brood op de plank te krijgen Daarnaast worden tekstschrijvers vaak aangeduid als ‘woordkunstenaars’, en kunstenaars vinden het lastig om hun kunsten te ‘vermarkten’; om kunst om te zetten in geld. Toch is jouw tekst geld waard! Over de prijs voor een tekstschrijver is al veel gesteggeld. Wat is eigenlijk een normale prijs voor een tekst? Is een tarief per woord fijn of is een uurtarief beter? Hoe voorkom je dat je te veel vraagt voor een tekst en zo geen opdrachten krijgt? Tekstblad.nl licht hier een aantal perspectieven voor je uit:
Prijs per woord
Betalen per woord lijkt een aantrekkelijke manier van vergoeden voor de klant. Je betaalt dan precies voor wat je krijgt, en geen cent meer. Die cent, die lijkt helaas nog weleens te kloppen. Sommige copywriters schrijven voor dit bedrag per woord! Op Copywriters Collective lezen we dat het niet zo zwart-wit is, of zou moeten zijn. Het eindproduct is namelijk niet het enige waar een tekstschrijver mee bezig is. Met een tarief per woord negeer je niet alleen alle research, maar ook de aankoop van een computer, software, de huur van een kantoor, administratiekosten, pensioenkosten, verzekeringen en opleidingen die een tekstschrijver heeft. Daarnaast, schrijft Nicol Tadema op Frankwatching.com, blijft schrijven schrappen. Wanneer een tekstschrijver per woord schrijft, loop je het gevaar dat er veel te lange formuleringen en zinnen in de tekst zitten, alleen maar omdat de tekstschrijver aan het woordaantal moet komen om een letterlijk brood op de plank te krijgen (één brood kost al gauw 240 woorden)!
Prijs per uur
Het gangbare uurtarief voor een copywriter ligt tussen de 80 en 120 euro per uur. Let wel, merkt Nicol Tadema op; een ervaren copywriter schrijft waarschijnlijk productiever dan een tekstschrijver die er minder vlieguren op heeft zitten. Een copywriter die 4 uur over de tekst doet en 60 euro per uur rekent, kost daarmee 240 euro, terwijl een ervaren copywriter die er drie uur over doet en 75 euro vraagt 225 kost. De ervaren copywriter kost daarmee nog steeds minder. Dat duidt aan dat een uurtarief misschien ook niet de beste manier van factureren is.
Prijs per project
Een vaste prijs voor een project biedt duidelijkheid en transparantie voor zowel jou als de opdrachtgever. Op Woordkunstenaars.nl noemen ze dat value pricing. Een tekst kan zo voor een opdrachtgever misschien best duur lijken, maar het is belangrijk om de bal terug te kaatsen: wat levert een goede tekst de opdrachtgever financieel op? Precies! Als een opdrachtgever dan toch afhaakt dan zij dat zo, je kunt niet iedereen tevredenstellen. Nicol Tadema combineert een projectprijs met een uurtarief. Dit vergt de enige ervaring; je moet van jezelf weten hoe lang je ongeveer met een tekst bezig bent. Als je dan het verwachte aantal uren vermenigvuldigt met je uurprijs en er misschien zelfs een klein beetje boven gaat zitten, kan de factuur voor de opdrachtgever later altijd meevallen, wanneer je toch op minder uur uitkomt!
De markt verzieken
Een laatste belangrijk punt wordt gemaakt op Woordkunstenaars.nl. Daar staat het als ‘de markt verzieken’, maar wij verwoorden het liever anders: schat jezelf op waarde! Een goede tekst kan een opdrachtgever veel geld opleveren, en een goede handleiding voor een gevaarlijk apparaat kan miljoenenclaims voorkomen. Jouw teksten zijn het waard om goed voor betaald te krijgen; het is immers je professie, en vergeet niet: if you’re good at something, never do it for free!