Afbeelding

Scrabble letters

Interpunctie bij opsommingen: hoe zit het ook alweer?

In veel teksten komen opsommingen voor. Maar weet je ook hoe het zit met de interpunctie bij een opsomming? Dit gaat in veel teksten nogal eens fout. Daarom vind je in deze tekst een korte samenvatting van de belangrijkste regels.

Opsomming van hele zinnen

Als een opsomming uit hele zinnen bestaat, dan begin je elk deel van de opsomming met een hoofdletter. Op het einde van elk deel van de opsomming zet je een punt of vraagteken, net zoals bij een gewone zin.

Voorbeeld
In dit artikel komen drie belangrijke vragen aan bod:

  • Wat is het probleem?
  • Wat is de aanleiding van het probleem?
  • Hoe wordt het probleem opgelost?

Opsomming van losse woorden of zinsdelen

Als een opsomming uit losse woorden of zinsdelen bestaat, dan gebruik je geen hoofdletter aan het begin van de zin. Je eindigt elk deel van de opsomming met een puntkomma, maar gebruikt een punt na het laatste deel van de opsomming.

Voorbeeld
De volgende zaken zijn van belang als je met kinderen op reis gaat:

  • hoeveel de reis kost;
  • hoe het zit met de kindvriendelijkheid van het land;
  • of het niet te lang rijden of vliegen is tot de bestemming.

Bij een opsomming van losse woorden of een klein groepje woorden is het niet verplicht om interpunctie te gebruiken. Je kunt de leestekens in dit geval ook weglaten. In ieder geval begin je bij een opsomming van losse woorden of een groepje woorden altijd met een kleine letter.

Voorbeeld

De volgende producten staan op mijn nachtkasje:

  • nachtlampje
  • fotolijstje
  • vaas met rozen

Combinatie van hele zinnen en losse woorden of zinsdelen

Het kan ook voorkomen dat een opsomming bestaat uit zowel losse woorden of zinsdelen als hele zinnen. In dat geval is de beste oplossing om elk deel van de opsomming gelijk te trekken door er allemaal hele zinnen of losse woorden of zinsdelen van te maken. Daarna kun je de bovenstaande regels voor de interpunctie volgen. 

Bron

Onze Taal


 

Covers van TekstbladAls tekstschrijver of communicatieprofessional op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Dan is Tekstblad jouw lijfblad. Want Tekstblad is hét tijdschrift over tekst en communicatie. Van de speeches van Mark Rutte en de nieuwste inzichten in SEO tot de joviale toon waarop bedrijven als Etos en IKEA klanten aanspreken. En het blad wordt gemaakt door communicatiewetenschappers, schrijftrainers en tekstschrijvers. Kortom, onmisbaar voor iedere communicatieprofessional en tekstschrijver.

Eerste jaar meer dan 50% introductiekorting èn een welkomstcadeau bij een abonnement!

Ja, graag!