Afbeelding
Is bloggen dood?
“Bloggen is dood.” Die zin kwam ik een tijdje geleden tegen op (jawel!) meerdere blogs. Een aantal grote namen in blogland zijn onlangs gestopt en dat houdt de gemoederen flink bezig. Ook de groei van social media is de laatste jaren niet bij te houden. Blogs maken plaats voor vlogs en vlugge updates. Mensen willen 24/7 live updates en social media voorzien in die behoefte. Maar wat doet dit alles met bloggen? Ik ben zelf onlangs begonnen met bloggen en doe dat dagelijks met veel plezier. Het idee dat bloggen zijn hoogtepunt heeft gehad, boezemt me dan ook de nodige angst in. Maar is dat standpunt wel terecht?
Is bloggen niet juist hip, hot en happening?
Er zijn blogs over auto’s, blogs over cosmetica, blogs over lifestyle en blogs over eten. Je noemt het maar op en er is vast wel iemand die daarover schrijft. Door de inspirerende verhalen, opiniestukken en mooie foto’s doen blogs mij altijd een beetje denken aan een gratis online tijdschrift. Je leest er dezelfde waardevolle content met een persoonlijke insteek, maar dan zonder ook maar een cent te hoeven uitgeven. Als ik op zoek ben naar een review van een product, kom ik bijvoorbeeld steevast bij blogs uit. Ook voor tips of inspiratie neem ik graag een kijkje bij medebloggers. Bloggen is in mijn ogen dan ook hip, hot & happening. Of toch niet?
Bloggen vs. vloggen
Ik werd voor het eerst aan het twijfelen gebracht toen ik merkte dat steeds meer bloggers overstapten op video’s en YouTube. Talloze bloggers schrijven niet meer alleen teksten op hun blog, maar nemen ook regelmatig video’s op die ze op YouTube plaatsen. Dat kunnen zogenaamde vlogs (videodagboekjes) zijn, maar ook zogenaamde Q&A-video’s (question & answer) of video’s waarin ze een onderwerp bespreken. Hartstikke tof op zich! Maar ben ik de enige die toch liever ouderwets een tekst van een paar honderd woorden leest dan een lange video te bekijken? Bovendien vergeet ik al snel de helft van wat ik heb gezien in een video, terwijl je een tekst altijd nog eens kunt teruglezen.
'Bloggen' op social media
Ook opmerkelijk vond ik de opkomst van Snapchat en Instagram Stories. Op beide social media plaats je een foto die maar een beperkte tijd zichtbaar is. Je volgers kunnen op die manier (als je wilt) op elk moment van de dag zien wat jij aan het doen bent. Aan de ene kant kan ook ik als nieuwsgierig aagje genieten van een kijkje in het leven van een ander. Toch mis ik de gedrukte letters op papier, de uitgebreide artikelen en de inspirerende teksten die toch net iets meer woorden moeten bevatten om over te komen.
Of wat dacht je van het gewone Instagram? Sommige mensen noemen dat het nieuwe bloggen. Je kunt immers in feite een heel verhaal kwijt in de tekst onder een foto. Maar is dat ideaal? Als ik Instagram-foto’s bekijk, dan scroll ik min of meer routinematig door mijn feed en lees ik hooguit een korte tekst. Misschien heb ik juist door het vluchtige karakter van Instagram geen zin om zo’n uitgebreide tekst woord voor woord te lezen. Bovendien lijkt het mij persoonlijk niet echt prettig om een enorme tekst met je mobiel te moeten typen. Zeker als je zoals ik wat lang van stof bent, is het vast geen pretje om 500 tekens op je mobiele toetsenbord en met de optie Auto Aanvullen op papier te zetten. Of heeft dat meer met mijn typeskills te maken?
De toekomst van bloggen
Toch zie ik ondertussen dat het aantal blogs blijft stijgen. Ook ken ik een aantal populaire bloggers die gewoon lekker hun ding zijn blijven doen en nog steeds hun bezoekerscijfers omhoog zien gaan. Blijkbaar is bloggen zo dood nog niet. Of is de wens nu de vader van de gedachte?
Dit artikel is geschreven door Romy Veul, stagiaire op de webredactie van Tekstblad en zelf ook blogger.