Afbeelding

notes-macbook-study-conference-7102.jpg

Is Engels onderwijs slecht voor de studieresultaten?

Nederlandse studenten halen slechtere cijfers wanneer ze een opleiding in het Engels volgen, zo blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit. Volgens het Parool herkennen Amsterdamse universiteiten zich niet in het beeld dat het onderzoek schetst.

‘Verengelsing’ van het onderwijs

Al langer wordt er vanuit verschillende hoeken geklaagd over de ‘verengelsing’ van het onderwijs en dit onderzoek onderstreept deze kritiek. De wetenschappers deden onderzoek onder 614 eerstejaars psychologiestudenten naar de invloed van de opleidingstaal op hun studievoortgang. Speciaal werd de opleiding in Nijmegen gekozen, omdat de studie identiek is met uitzondering van de opleidingstaal.

Hoewel de leerlingen dezelfde vakken volgden, bleken de Nederlandse studenten met Engelse vakken slechter te presteren. De studenten die de opleiding in het Nederlands volgden stonden gemiddeld een 7.2 terwijl de andere groep een 6.7 behaalde. De onderzoekers vermoeden dat de stof beter te begrijpen is wanneer deze in de eigen taal wordt gegeven.

Slechtere resultaten op Engelstalige opleiding

Het Parool vroeg Ingmar Visser, directeur van het College of Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, om een reactie. Hij herkent zich niet in de resultaten. Visser heeft de cijfers van de eerstejaars studenten vergeleken met voorafgaande jaren en ziet eigenlijk geen verschil. “Dit heeft niet geleid tot een daling van de studieprestaties van de Nederlandse studenten, eerder het tegendeel,” vertelt Visser tegen het Parool. Volgens hem zijn de leerlingen juist enthousiast over het tweetalige onderwijs. “Studenten worden geïnspireerd door de werkhouding van internationale studenten. Zij besteden namelijk over het algemeen iets meer tijd aan hun studie en lijken dus iets gemotiveerder.”

De Landelijke Studentenvakbond herkent de signalen, maar heeft niets tegen Engelstalig onderwijs. Dat zegt de vakbond tegen Het Parool. Toch zet voorzitter Lyle Muns soms vraagtekens bij het doel van de scholen. “Soms vraag je je echt af waarom een bepaalde opleiding in het Engels wordt gegeven.” Daarnaast merkt hij op dat sommige Nederlandse leerlingen buiten worden gesloten, doordat niet iedereen de Engelse taal goed beheerst.

Bronnen:

Het hele onderzoek lezen? Dat doe je hier.

Weten wat het Parool nog meer geschreven heeft? Lees het artikel

Is Engels onderwijs slecht voor de studieresultaten?