Afbeelding
Ylanite via Pixabay
Sinterklaasinhaker van Coolblue: Chat G-Piet
Voor tekstschrijvers en social media specialisten zijn inhakers (wanneer een organisatie in een communicatie-uiting inspeelt op de actualiteit) van groot belang. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het een effectieve manier is om positieve reacties op te roepen. Inhaken leidt tot een positieve houding tegenover de communicatie-uiting en de organisatie zelf, stimuleert engagement op sociale media en wordt zelfs gelinkt aan verhoogde koopintenties. En sommige bedrijven zijn daar een kei in, zoals Coolblue nogmaals bewijst met hun nieuwste inhaker: Chat G-Piet.
Voorspelbare inhaker
Sinterklaas is wat je noemt een voorspelbare gebeurtenis, een moment dat je al ver van tevoren ziet aankomen. Alle ontwikkelingen rond ChatGPT, de discussies over wat dit betekent voor ons werkende leven, spelen natuurlijk al sinds de lancering eind vorig jaar. Voordeel van deze voorspelbare gebeurtenissen, is dat je ze kan vastleggen in een inhaakkalender en er dus ver van tevoren plannen voor kan bedenken. Zo combineert Coolblue nu Sinterklaas en ChatGPT door mensen te helpen om een gedicht bij hun cadeau te schrijven.
Chat G-Piet dicht
Je kiest op de website van Coolblue een cadeau, vult vervolgens in wie de ontvanger is en geeft een aantal eigenschappen op. Chat G-Piet schrijft er dan een gedicht bij. Zoals een gedicht voor Brian die graag een navigatiesysteem wil, omdat hij slecht is in navigeren. Hij kan wel goed shoppen. Dan krijg je zo’n gedicht:
Wat ben jij toch een ster in mooie dingen shoppen
Maar qua autorijden moet jij ’t nog ver schoppen
Want voordat je jouw shoppingbudget kan besteden
Ben je al 3 keer de verkeerde kant op gereden
En na een dagje je auto te hebben volgeladen
Kan je de terugreis ook al raden
Met dit cadeau ben je nooit meer de weg kwijt
En heb je voor winkelen nog meer tijd
De crompouce
Dit soort inhakers kun je voorspellen, maar er zijn ook onvoorspelbare gebeurtenissen. Dit zijn vaak brekende nieuwsitems of trending topics op sociale media, en minstens zo belangrijk in je contentkalender. Denk hierbij aan de HEMA die reageerde op de hype op sociale media rondom de crompouce (combinatie van een croissant en een tompouce). Ze plaatsten een foto van hun eigen klassieke tompouce met de tekst: waarom crom maken wat recht is? Bedrijven als HEMA en Bol.com zijn erg goed in dit soort inhakers verzinnen, dus je doet er goed aan om hen in de gaten te houden als je inspiratie op wil doen.
Ben je benieuwd wat van belang is bij het bedenken van inhakers? Komala Mazerant schreef een artikel met handige lessen voor tekstschrijvers!