Afbeelding
Foto: Pexels
Slogans: do’s and don'ts
Een goede slogan bedenken is nog niet zo makkelijk. Uit de vele inzendingen op slechteslogans.nl blijkt wél dat mensen een veelheid aan creatieve uitspattingen niet kunnen waarderen. Hoe maak je nou een goede slogan? Gouden regels zijn er niet, maar er valt wel iets over te zeggen. Drie do’s en drie don'ts.
Don'ts: doe dit vooral niet
1. Laat mensen niet te veel moeite hoeven doen om de slogan te begrijpen
Onbegrijpelijke slogans kunnen niet op veel waardering rekenen. Bijvoorbeeld: Bij ons ben je geen Bertha 37. Standaard is voor fietsen (PP personeelsdiensten).
2. Misplaatste woordgrappen
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar ordinaire, obscene en seksueel getinte slogans vallen bij veel mensen in de categorie slecht. Denk aan: Wilt u ook een kale poes? (Beausense beautysalon).
3. Negatieve emoties
Vermijd dat mensen door de slogan een negatief gevoel krijgen bij het product van een bedrijf. Bij Regelrecht van kippekont naar mensenmond (eierhandel Marco Kleijer) zullen weinig mensen nog zin hebben in een lekker zachtgekookt eitje…
Do's: doe dit juist wel
1. Ga voor een geslaagde alliteratie die aansluit bij het product of het bedrijf
Een goed voorbeeld is de klassieker Heerlijk, helder, Heineken.
2. Maak een woordgrap die niet te veel voor de hand ligt maar ook niet te ingewikkeld is
Helemaal mooi is het als de tekstuele grap klopt met het beeld. Denk aan Ik ben een grote aanhanger van Bolletje op de vrachtwagen van de beschuitmaker.
3. Zorg ervoor dat zowel de letterlijke als de figuurlijke betekenis van een woordspeling relevant zijn
Dat is bijvoorbeeld het geval bij de slogan Er gaat niets boven Groningen.
Door Christine Liebrecht en Tefke van Dijk
Dit artikel verscheen eerder in Tekstblad 2 van 2017.