Afbeelding

Leeg vel papier

Whitepaper schrijven? 5 tips om het een succes te maken

Een whitepaper aanbieden op je website: het is een populaire trend. In ruil voor een mailadres (en soms andere gegevens) krijgt de bezoeker van je site een uitgebreide PDF over een oplossing voor een probleem. Het is een mooie manier om nieuwe mailadressen toe te voegen aan je nieuwsbriefbestand! We hadden het al over de stappen waarmee je een whitepaper kan maken. Deze keer geven we tips om een succesvolle whitepaper te schrijven!

1. Houd het onderwerp klein en denk aan je doelgroep

Je wil je lezer geen heel boekwerk voorschotelen met een volledig onderzoek. Je wil een praktisch antwoord geven op een vraag die jouw potentiële lezer of klant kan hebben. En daar willen ze graag snel (maar toch wat onderbouwd) antwoord op. Daarom lezen ze je whitepaper. Zoek dus naar een klein onderwerp zodat je aan de verwachtingen kan voldoen.

2. Zorg ervoor dat de vraag beantwoord is

Belangrijk is dus het antwoord op een vraag. Dan moet je vraag wel te beantwoorden zijn. Als je een whitepaper schrijft genaamd ‘hoe word je binnen twee weken miljonair’ dan klikt dat vast goed. Maar het antwoord zal de lezers tegen vallen: dat lukt namelijk niet zomaar. Die teleurstelling wil je voorkomen. Je moet een vraag formuleren die je in een paar punten kan beantwoorden.

3. De lezer moet er iets aan hebben

Je wil een oplossing bieden! De conclusie moet niet zijn: ‘jij kan dit niet, dus ons bedrijf doet het voor je’. De bedoeling is dat je lezer er iets aan heeft, zonder een product of dienst te kopen. Je hoopt natuurlijk dat ze dat doen, maar ook zonder die stap willen ze iets leren van jouw whitepaper.

4. Maak er geen promotiepraatje van

Daarom is het dus belangrijk om er geen promotiepraatje van te maken. Als je paper voor de helft gaat over hoe geweldig jouw bedrijf is, dan haken de lezers af. Zoals gezegd: je biedt ze een antwoord, ook zonder dat ze jouw geld betalen. Het feit dat ze jou hun mailadres geven, is dan al genoeg.

5. Maar zorg wel wat voor promotie

Geen promotiepraatje, maar wel iets van promotie. Natuurlijk moet duidelijk zijn dat de whitepaper van jouw bedrijf is en wil je dat de contactgegevens duidelijk aan het einde van de paper staan. Je mag ook best eens noemen dat je een dienst aanbiedt die de lezer hier (nog) beter bij kan helpen. Zolang je maar niet doorslaat.