Afbeelding

PDF

Een whitepaper schrijven in 7 stappen

Een whitepaper aanbieden op je website: het is een populaire trend. In ruil voor een mailadres (en soms andere gegevens) krijgt de bezoeker van je site een uitgebreide PDF over een oplossing voor een probleem. Het is een mooie manier om nieuwe mailadressen toe te voegen aan je nieuwsbriefbestand! Maar hoe schrijf je zo’n whitepaper?

Stap 1: Wie is de doelgroep?

Vaak is de doelgroep die je whitepaper download, ook de doelgroep die je wil bedienen op je website. Denk daar nog eens over na: misschien is er maar een klein deel van je doelgroep geïnteresseerd in je whitepaper. Daar moet je je tone of voice op aanpassen.

Stap 2: Wat is het doel?

Je schrijft ook een stuk makkelijk als je je doel voor ogen hebt. Je schrijft deze whitepaper om een reden. Je hoop dat de lezer jullie gaat inschakelen voor advies of een product koopt. Waar wil je dat ze gaan doen na het lezen van jouw whitepaper?

Stap 3: Wat is de structuur?

De bedoeling van een whitepaper is dat het antwoord geeft op een vraag die de lezer heeft. Het is fijn om de vraag dan op te breken en in stukjes te beantwoorden. Dat leest sowieso fijner voor de consument, en jij hebt een structuur om aan vast te houden.

Stap 3: Hoe maak je de inleiding?

Net als bij een blog, is de inleiding de tekst waarbij de lezer moet denken: “dit wil ik weten!”. Je vraagt de lezer een aantal pagina’s over een onderwerp door te nemen. Dan moet de inhoud dus enorm goed zijn en de inleiding om ze binnen te hengelen nog beter. Gebruik een prikkelende stelling of een sterke anekdote bijvoorbeeld.

Stap 4: Wat is het probleem?

De lezer heeft een probleem en jij gaat de oplossing bieden. Schets dan ook kort het probleem en vertel waarom dit een probleem is. Zo laat je merken dat je de leefwereld van de klant begrijpt en dat jouw whitepaper (en je bedrijf) het probleem gaan oplossen.

Stap 5: Wat is de oplossing?

Dan komt inderdaad de aanpak die werkt naar een oplossing. Het belangrijkste onderdeel van je whitepaper. En ook meteen het moeilijkste. Je wil tips meegeven en tegelijkertijd je eigen dienst of product promoten, zonder dat het een promotiepraatje wordt. De lezer moet wel iets hebben aan je whitepaper, ook als ze niet met je in zee gaan. Je moet dus de grens opzoeken: hoeveel geef je weg, in ruil voor een mailadres?

Stap 6: Hoe promoot je?

De promotie verweef je dus al een beetje in je oplossing. Je aanbod sluit dus aan bij de inhoud van je whitepaper. Je kan het zelfs nog aantrekkelijker maken met een vrijblijvend consult of een kortingscode. Het is ook belangrijk dat je contactinformatie makkelijk te vinden is aan het einde van je paper.

Stap 7: Is je titel goed genoeg?

Ga nog eens terug naar je titel. Geef je in je whitepaper echt antwoord op de vraag, of kan je formulering sterker?