Afbeelding

instagram_twitter.jpg

Zijn posts op Instagram meer luchtig dan posts op Twitter?

Instagram Twitter verschilInstagram wordt steeds populairder, terwijl Twitter volgens sommigen ‘dood’ is. Toch gebruikt bijna 23% van de volwassenen in de Verenigde Staten Twitter en zo’n 28% van hen gebruikt Instagram. Interessanter is echter de grote groep mensen die beide social media gebruikt. Waarin verschillen hun berichten op Twitter van hun berichten op Instagram? Daar is in de VS onderzoek naar gedaan.

Het onderzoek

Manikonda, Vamsikrishna Meduri en Kambhampati verzamelden posts van gebruikers die zowel actief zijn op Twitter als op Instagram. Ze vergeleken dus de berichten van dezelfde gebruikers in beide social media. Er is eerder onderzoek gedaan naar Instagram- en Twitter-berichten, maar een vergelijking tussen beide is volgens de onderzoekers nog niet eerder gemaakt. De onderzoekers richtten zich op vier aspecten van Twitter en Instagram: het onderwerp waarop een post betrekking heeft, de betrokkenenheid bij de posts, het taalgebruik in de posts en de afbeeldingen die erin voorkomen.

Onderwerpen van de berichten

Het blijkt dat gebruikers verschillende soorten content plaatsen op beide social media. Op Instagram spelen gebruikers meer in op emoties, terwijl Twitter meer bedoeld is om in te spelen op ons denken. Op Instagram komen vaker onderwerpen naar voren als kunst, eten, fitness, kleding, reizen, vrienden en familie. Dit zijn dus de onderwerpen die redelijk luchtig zijn. Op Twitter zijn daarentegen de meestbesproken onderwerpen sport, nieuws en zaken.

Betrokkenheid

Het is interessant dat tweets vaak de meeste likes krijgen als ze gaan over het sociale en persoonlijke leven van de gebruiker. Verder is het opmerkelijk dat volgers meer betrokken zijn op Instagram dan op Twitter. Instagram-foto’s krijgen namelijk meer likes dan berichten op Twitter en worden ook vaker bekeken. Dat geldt zelfs voor gebruikers die actiever zijn op Twitter dan op Instagram.

Talige aspecten

Berichten op Twitter zijn meer negatief emotioneel en bevatten meer werkgerelateerde woorden en scheldwoorden, terwijl positieve woorden vaker naar voren komen op Instagram. Als je dit bekijkt in relatie tot de onderwerpen van de posts, dan blijkt dat Instagram-gebruikers minder negatieve inhoud plaatsen en meer luchtige en vrolijke persoonlijke updates delen. Woorden die veel voorkomen op Instagram zijn bijvoorbeeld ‘last night’, ‘good morning’ en ‘right now’. Op Twitter delen gebruikers vooral reposts van hun andere apps of van nieuws. Hier komen woorden in voor als ‘just posted, ‘just posted photo’ of ‘@YouTube video’.

Visuele aspecten

Ook keken de onderzoekers naar de soorten foto’s die op Twitter en Instagram verschijnen. Ze hebben deze foto’s gecategoriseerd om hier meer inzicht in te krijgen. Op Instagram gaan foto’s vooral over de vrolijke momenten van het dagelijks leven. Hier kom je dan ook veel foto’s met vrienden en selfies tegen. Op Twitter gaan foto’s bijvoorbeeld eerder over nieuws en evenementen. Verder komen er op Instagram veel foto’s met tekst erbij voor, voornamelijk snapshots, memes, quotes en opinies. Dit suggereert dat foto’s op Twitter vooral betrekking hebben op nieuws, opinies en andere algemene interesses van lezers.

Conclusie

De onderzoekers concluderen dat uit elk van de aspecten van de berichten op Twitter en Instagram blijkt dat gebruikers luchtigere inhoud plaatsen op Instagram dan op Twitter. Er is dus een duidelijk onderscheid te maken tussen posts in beide social media, ook al komen er zowel op Twitter als op Instagram veel foto’s met tekst voor. Zoals de onderzoekers zelf concluderen: er is sprake van “Tweeting the mind and Instagramming the heart”.

Bron

“Tweeting the Mind and Instagramming the Heart: Exploring Differentiated Content Sharing on Social Media”