Afbeelding

reclameteksten_schrijven_5_tips_tekstblad.jpg

Zo schrijf je pakkende reclameteksten voor een product: 5 tips

Bedrijven willen producten verkopen, dat gaat alleen niet vanzelf. Het product moet onder de aandacht komen bij de consument. Pakkende reclameteksten kunnen hierbij helpen, maar dat vraagt wel om zorgvuldige aandacht. Maar met deze vijf tips moet het zeker lukken om die te schrijven. 

1. Richt je op de juiste doelgroep

Schrijven wordt een stuk makkelijker als je weet voor wie je schrijft. Wil je een product omschrijven waar alleen chirurgen iets aan hebben? Dan spreek je de doelgroep waarschijnlijk anders aan dan wanneer je een speelgoedproduct voor kinderen omschrijft. Als je de doelgroep weet, bepaal dan welke aanspreekvorm bij de tekst past: informeel of juist formeel? Ook verdere woordkeuzes kun je kritisch bekijken: vraag je bij elke zin af of de doelgroep begrijpt wat je bedoelt. Wellicht moet je geen woorden gebruiken die alleen hoogopgeleide mensen kennen, of als dat je doelgroep is juist wel.

2. Zet een call-to-action in de tekst

Een call-to-action is een beschrijving waarmee je de klant aanspoort om een actie te ondernemen. Dit kan zijn: ‘Bestel vandaag, morgen in huis’, ‘Koop een auto met korting,’ of nog specifieker: ‘Koop bij onderdelenshop24.com’. Wat je uiteindelijk wilt is dat de lezer het product gaat kopen, dan kan een call-to-action niet ontbreken. Zet deze oproep aan het einde van je tekst, als je het aan het begin of halverwege zet is de lezer hem aan het einde wellicht alweer vergeten.

3. Benoem de voordelen voor de klant

Het is leuk als je een product aanbiedt dat nog niemand kent, maar als je dat benadrukt waarom zou de klant het dan kopen? Er zijn immers geen reviews over te vinden. Het mag voor de maker misschien wel tof lijken om als eerste zijn uitvinding in huis te hebben, maar in de praktijk blijkt het toch een stuk lastiger om een volslagen nieuw product aan de man te brengen. Het is simpelweg gewoon makkelijker om een auto te verkopen dan een product waar niemand nog de naam van kent. Richt je daarom in de reclametekst niet op waarom het product zo bijzonder en uniek is, maar focus je in plaats daarvan op de voordelen voor de klant. Wat heeft de consument eraan? Waarom wordt zijn of haar leven hierdoor makkelijker?

4. Voeg bewijsmateriaal toe aan de voordelen

Hoe kan het dat zo’n applicatie ervoor zorgt dat je brainstormsessies succesvoller zijn? Een product wordt dikwijls eerst getest en onderzocht voordat het op de markt komt. Maak van de onderzoeksresultaten gebruik! Beargumenteer waar die voordelen van het product vandaan komen. Maar houd het wel geloofwaardig, kom met statistieken; een expert of een recensie. Kom echter niet met humoristische beweringen, want dan nemen klanten het product waarschijnlijk niet meer serieus.

5. Besteed veel aandacht aan de kop

Als de kop van een tekst niet pakkend is, klikt er bijna niemand op. Dit heeft tot gevolg dat mensen überhaupt niet lezen wat je product inhoudt. Dit wil je niet, dus zorg ervoor dat je goed over de kop nadenkt. Probeer klanten te prikkelen, maak ze nieuwsgierig. Geef dus nog niet alles weg in de kop, maar laat de lezer weten dat ze achter iets geweldigs komen als ze het artikel gaan lezen. Dus niet: ‘Wees milieubewust, koop deze papieren rietjes,’ maar wel: ‘Papieren rietjes, de oplossing voor milieuvervuiling?’