Afbeelding
Tips om als tekstschrijver nieuwe opdrachtgevers te vinden
Als tekstschrijver is de kans groot dat je op freelance basis werkt. Dit betekent dat je altijd op zoek moet gaan naar nieuwe opdrachtgevers om rond te komen. Maar hoe kom je aan deze nieuwe contacten? In deze blog bespreken we wat tips die ervoor zullen zorgen dat je omzet blijft maken.
Je competenties kennen
De eerste tip die we je mee willen geven is om je competenties goed te kennen. Dit houdt in dat je weet waar je grootste krachten liggen. Tegelijkertijd ben je je ook bewust van je zwaktes. Met deze informatie kun je bepalen welke niche je bijvoorbeeld in wil gaan schrijven. Hierdoor haal je sneller opdrachtgevers binnen doordat ze zien dat je precies de talenten hebt als schrijver waar ze eerder naar op zoek waren.
Netwerken
Netwerken is een cruciaal onderdeel van het vinden van nieuwe opdrachtgevers, en het kan een beetje intens zijn, maar dat hoeft het niet te zijn! Begin eens met je bestaande contacten – vrienden, familie en voormalige collega’s kunnen vaak waardevolle connecties hebben. Vergeet niet dat netwerken niet alleen gaat om het vragen van opdrachten; het gaat ook om het opbouwen van hechte relaties. Ga naar evenementen, sluit je aan bij online groepen en neem deel aan discussies. Zo kom je altijd mensen tegen die je diensten nodig hebben.
Aan outreach doen
Outreach is een geweldige manier om actief nieuwe opdrachtgevers te benaderen, en het kan zelfs spannend zijn! Begin met het identificeren van bedrijven of individuen waarvoor je graag zou willen schrijven. Maak een korte lijst en doe wat onderzoek naar hun behoeften en voorkeuren. Vervolgens kun je een persoonlijke, informele e-mail of een bericht op sociale media sturen. Wees eerlijk en enthousiast over je werk, en leg uit hoe jij waarde kunt toevoegen aan hun projecten.
Je portfolio laten zien
Je portfolio is als je visitekaartje; het laat de wereld zien wat je kunt en waar je voor staat. Daarom is het zaak om er alles aan te doen om een optimaal portfolio te krijgen. Maar hoe pak je dit het beste aan? Laat als eerst de projecten en blogs zien waar je het meest tevreden over bent. Zo raken mensen sneller onder de indruk van je werk. Verder is het ook slim om projecten in je niche in je portfolio te verwerken. Zo krijg je sneller je droom kandidaten die enthousiast over je zijn.
Samenwerken met anderen
Tot slot is het slim om met anderen samen te werken. Andere schrijvers zitten af en toe met hun handen helemaal vol qua opdrachten. Als je een goede band met deze mensen hebt, kun je ook op deze manier aan klanten komen. Hierbij wil je vanzelf de gunst terug geven als jij in een soortgelijke situatie zit.